Wie weet de nam van deze lila ger. Phaeum?

• Hinke

Dit is één van mijn 15 geraniums in de tuin, foto's van 9 andere kun je vinden op mijn weblog:wyldewielde

Maar van deze lila heb ik verder geen naam, zag wel lila Phaeums op internet maar weet zo niet of die van mij daar ook bij zit.

Hinke.

• Miepje

Hoi Hinke

Kan je niet helpen aan de naam van deze maar vind ze allemaal prachtig…

Zulke dankbare planten.. Heb niet zoveel soorten als jij maar verzamelen mag tijd kosten toch? ;)

• maria

Phaeums kruisen als konijnen . Als je er meerdere “op naam” hebt staan, krijg allerlei kruisingen.

Als je phaeum XXX koopt moet je je ten eerste maar afvragen of die naam wel klopt. Als het planten van weefselkweek zijn is de naam redelijk betrouwbaar hoewel je wel rekening moet houden met verwisseling van etiketten. .

Vervolgens moet je de plaats waar je de plant hebt neergezet heel goed onthouden om een paar jaar later nog te kunnen zeggen: kijk dat is phaeum XXX

Ik heb hier phaeums bij de vierkante meter, maar er is maar één pol die ik met overtuiging een naam zou kunnen geven .En die pol heb ik daar niet neergezet, maar het is een zaailing die heel erg lijkt op “Samobor” Maar alle andere witte, lila, donkerrode, paarse varianten zou ik geen naam durven geven.

• Margriet

Hier hetzelfde, ik heb ook witte zelfs. Geen naam, zaailingen van de donkere.

• Hinke

Bedankt Maria en Margriet. Ik heb even in mijn kaartenbak gekeken, de lila heb ik gekocht op een plantenmarkt van groei&bloei, dus kan dan inderdaad een kruising zijn. Ik heb ook een witte maar die staat in een ander stuk tuin met garage en huis ertussen, die heb ik bij een kwekerij gekocht (Tuin bij de wildernis) dus ik ga er van uit dat die wel zijn echte naam heeft:D Geranium Phaem ‘Album’.

En ik heb de donkerrode, de ooit aangeschafte plant bestaat misschien al niet meer want die zaait enorm uit en dat zie ik bij de witte en lila niet. Die hebben een vaste plek en zaaien zich voor zover ik gezien heb niet uit.

Hinke.

• Hinke

Miepje, ik vind ze ook prachtig en gemakkelijk en dankbaar inderdaad:) En mocht je een stekje van deze of gene willen dan kan dat hoor.

Hinke.

• maria

Dat die witte Geranium Phaeum ‘Album’ heet is nogal wiedes, maar dat die andere zich niet uitzaaien verbaast me. Dat moeten dan steriele kweekproducten zijn (met een naam) Zijn er wel bijen? Toen de appelbomen bloeiden heb ik geen bij gezien en dat is al een paar jaar het geval, dus geen appels. Maar de phaeums worden druk bevlogen door wilde bijen. En je kent het verhaal van de bijtjes en de bloemetjes…En zo breiden de phaeums zich hier alsmaar uit.

• Hinke

Maria dat Album dacht ik ook al:), al dacht ik, zal Alba moeten zijn, zal het wel verkeerd genoteerd hebben maar op internet staat ook Album. Dat verhaal van die bijtjes en bloemetjes komt me wel bekend voor……:D In de tuin zijn wel bijen, de donkere Phaeum komt hier overal op, door de hele tuin, net onkruid maar is zo weer weg geplukt. Maar de lila en witte dus niet.

Hinke

• Margriet

Ik heb juist vanavond weer mijn rondje “trek de Phaeum eruit” gedaan. Hij komt altijd weer terug maar na de bloei moet hij plaats maken voor wat er volgt. Het is nu wat kaal maar dat is binnen een week weg.

• maria

Die donkere is m.i. de oorspronkelijke stinzenplant.

Als je een paar lichtkleurige wilt hebben, kom ze maar halen! :D Ik roei ze niet uit, die phaeums zijn voor mijn manier van “tuinieren” ideaal!! Echte “help uzelf” planten, geen ongedierte, geen slakkenvraat, onkruid-overwoekerend en bovendien nog bijenplanten En als het zaad er in zit komen vogeltjes daar weer van eten en zaaien ze verder uit. Eén maal per jaar afmaaien is alles wat ik er aan doe!!