Voorstellen en een (domme?) vraag

• Agnes

2 jaar geleden hebben wij ons tuintje, 15 x 6 m, opnieuw laten aanleggen.Beetje makkelijker, gras eruit,(vaste) planten erin.Het groeit en bloeit ons tegemoet.

Een genot om erin te zitten en naar te kijken en te genieten en in te rommelen.

Maar nu…of eigenlijk morgen….er wordt noodweer voorspeld.

Ok, mijn hanging baskets kan ik in het tuinhuisje veilig stellen.

Mijn hosta's zijn omhoog geschoten, sommigen in potten, anderen in de grond.Prachtig en zeer groot.

Mijn hortensia's doen het ook goed.

En nog wat ,voor mij onbekend, spul.

Wat doen jullie nu om dat allemaal te beschermen tegen hagel en windstoten?Vooral de hosta's en hortensia's.

Oh ja…voorstellen: Agnes, 66 jaar, samenwonend met 4 katten en 1 man.

Oeps, verkeerde volgorde…man komt eerst.Toch?

Groetjes,

Agnes

• n

Nou, die potten kun je ¨proberen een beetje uit de wind of binnen te zetten en verder valt er niet zo veel tegen te doen. Het weer komt en gaat zoals het is. Maar troost je, meestal hersteld de natuur voor het grootse deel de schade na verloop van tijd. Alleen die gaten veroorzaakt door hagel ja die zal je voor lief moeten nemen. Tenzij je al je planen afdekt met iets voor de storm dat dan ook wel heel goed moet worden vastgezet.

Ik zou zeggen geniet nu van de ongeschonden planten en hoop dat als het noodweer losbarst de schade mee zal vallen.

Afgelopen zaterdag waaide het af en toe ook keihard en een aantal planten zoals kattenkruid Walkers Low en salvia´s met een beetje zwakke stengels lagen behoorlijk om. Gelukkig kwamen ze met wat hulp en een flinke sproeibeurt weer aardig overeind.

Nina

• loes

ja, helemaal eens met Nina. helaas weinig aan te doen. als je hostas niet door de slakken worden geperforeerd, dan zal een hagelbui daar wel voor zorgen. kan ook heel plaatselijk zijn, dat noodweer. probeer inderdaad potten bij elkaar en op de grond te zetten. en we hopen dan maar dat het allemaal meevalt. t'is me het jaar wel, wat weer betreft. gaat alles eindelijk lekker hard groeien en bloeien …….

• maria

Ik had vandaag de bestrating willen schoonblazen, maar wacht nu maar even tot de bui voorbij is.O, en niet vergeten de schuurdeur te sluiten vanavond :D

• Hinke

Hoi Agnes, leuk dat je hier ook komt ‘prikken’. En ja, noodweer niets aan te doen. Ik doe dan ook niets, als ik er aan denk de kas deur even dicht maar dat is nu nog te vroeg (heet). En misschien wat potten op de grond die nu op een tafel of bankje staan. Zaleens kijken wanneer dat weer komt want dan moet ik dat nu even doen:-)

Hinke.

• Goof

Agnes,er zijn geen domme vragen ,soms wel een dom antwoord ofschoon je die hier op dit

prikbord ook niet tegen komt Aan weer en wind kun je weinig doen ,potten wat bij elkaar ztten en afdekken.

Mijn tuin is voor een groot gedeelte overspannen met schaduwdoek,maar deze staat ook alleen maar vol met fuchsia´s

Goof

• Hinke

Dit is zeker geen domme vraag maar er zijn journalisten die toch enorm domme vragen kunnen stellen:)

En ik woon in Friesland waar pas morgen aan het eind van de dag onweer etc. wordt verwacht, dus ik kan morgen nog wel even kijken of ik nog iets moet verplaatsen.

Hinke.

• boerderij bert

Je zou de hosta's bijeen kunnen binden net als bij andijvie. Heb je niet zoveel gaten.

En: welkom op dit prikbord.

• Carin64

Ik zou me niet zo'n zorgen maken. Een aantal jaren geleden hebben we hier een forse hagelbui gehad begin mei. Een deel van onze hosta's zat vol scheuren omdat het blad net uitgelopen was en nog zacht. De rassen met dikker blad hadden echter ook toen nauwelijks schade. Nu is het blad echter veel harder dan begin mei, dus het zal wel loslopen. Bovendien komt er altijd in de loop van de zomer nog nieuw blad. Samenbinden van het blad lijkt me vrij moeilijk om dat zonder schade te doen.

• Agnes

Allemaal bedankt voor de antwoorden.

Vanmorgen vroeg opgestaan en de Regenradar in de gaten gehouden.

Wij wonen aan/bij het Markermeer/Oostvaardersplassen en laat het nu net daar aan voorbij gaan.

Hadden de koning en de koningin ook geluk ;)

Het is hier ook zo, en dat weten andere *polderbewoners* ook, dat je de buien van verre ziet aankomen.

Niks te zien dus, ook geen zon,maar wel zeer aangenaam.

Ik weet het, de natuur houd je niet tegen met zijn grillen.

Dan duik ik lekker nu ons tuintje in om wat onkruid te verwijderen en eventuele slakken te verplaatsen naar de waterkant aan de overkant.

Groetjes,

Agnes