border verplaatsen

• santjo

Hallo, mijn border is nu na vijf jaar een mooie volle border met vaste planten geworden.nu moet deze helaas twee meter verderop verplaatst worden. Wat is handig en goed om te doen,en is het najaar daar het best geschikt voor? Hetzelfde geld voor de beukenhaag die erachterstaat van ruim 1.20 hoog. Graag jullie advies . Bedankt vast!!

• loes

ik moet (of liever wil) dit jaar de border in mijn voortuin ook verplaatsen van gevelkant naar straatkant. er staan ook heel veel vaste planten te bloeien en zelf heb ik het idee om alles dat uitgebloeid is, eruit te halen en in potten te zetten en goed verwennen. tegen het einde van de zomer haal ik dan in een keer het laatste eruit en ga met de bestrating en nieuwe border aan de slag.

• santjo

Daar heb ik aan zitten denken,maar mijn border is zo n tien meter lang en meter breed, zou het niet ineenkeer kunnen denk je ? Per meter uitgraven en gelijk op de goede plek zetten ?

• loes

als je daar de energie voor hebt, dan kan dat natuurlijk ook. zou het wel doen als het van dit soort weer is - dus niet te droog en heet. als je de nieuwe border voorziet van wat goede verse tuinaarde, denk ik dat ze gewoon lekker doorgroeien. alleen planten zoals stokrozen, hebben een diepe penwortel die je bij volwassen planten nooit heel de grond uit krijgt. als je die hebt, gewoon maar nu nieuw zaaien en volgend jaar heb je ze weer terug.

• cowi

je ken nu makkelijk de planten op een andere plek neerzetten de meeste zijn nog niet tot volle bloei gekomen,en als ze een plens water meteen krijgen op hun nieuwe stek gaat het prima. Ik ben zelf nu ook bezig met de tuin,alle planten krijgen een andere plek . Paar jaar geleden heb ik ook mijn tuin helemaal op de schop gehad,alle planten in een droge vijver gezet en af en toe water gegeven. En dat allemaal in de brandende zon. Ja die had je toen regelmatig.Ha Ha Ha.

gr. cowi

• santjo

Ik wil dit het liefst in het najaar doen, nu staan er een hoop in bloei, oa phlomus ,kattestaart etc. De zonnenhoedjes mogen daar nog even bloeien…zoals ook de lathyris etc. Fijn dat jullie even meegedacht hebben, nu durf ik het net weer wat meer aan :-)

• anneke Im

Najaar is de beste tijd September /October de grond is dan nog warm en dan maken ze nog nieuwe wortels aan . maar zeker niet later. Dan kan je beter wachten tot het voorjaar .zelf doe ik of liever mijn man (orders van mij ) in het najaar .veel succes Anneke

ps het weer is ook natuurlijk iets waar je rekening mee moet houden .

• Carin64

Als je nu verplaatst krijgen je planten zo'n klap dat je er niet veel meer aan hebt deze zomer. Als je kunt wachten tot het najaar, dan zou ik dat zeker doen en dan inderdaad in het najaar in een keer doen. Zo groot is de border niet dat dit niet in een dag zou kunnen. De meeste planten verdragen verplanten in het najaar prima. Alleen minder winterharde planten zou je wellicht even kunnen oppotten en vorstvrij overwinteren.

• loes

ik heb vorige week nog een aantal grote, bloeiende planten verplaatst en die staan er toch weer vrolijk bij. als je maar goede voorbereiding doet. eerst al goed water geven, de nieuwe plaats goed voorbereiden en na de verplaatsing extra aandacht geven.

• Carin64

Ik verplant uitsluitend in maart of april. Toen ik dit voorjaar nog begin mei 2 geraniums moest verplaatsen hebben ze het wekenlang heel zwaar gehad, ondanks iedere dag watergeven en verplanten met een grote kluit. En dan ging het niet eens om bloeiende planten! Echt grote planten die al jaren vast staan lopen forse wortelschade op bij verplanten. Ik snap niet waarom je, tenzij het echt niet anders kan, zou willen verplanten in de zomer als je juist wil genieten van de planten op hun mooist.