muurbloem

• René

de muurbloem is bijna uitgebloeid.

Als ik hem/haar snoei komt hij dan nog een keer in bloei?

• Paula

Soms wel. Niet altijd. Gewoon doen dus.

Paula

• maria

Mijn ervaring met muurbloemen is, dat ze niet zo lang leven, hoewel het “vaste planten” zijn. Maar ze zaaien zich wel uit en daardoor heb ik altijd muurbloemen op een zonnige droge plek aan de voet van een stokoude roos tegen een muur .Maar als je ze afknipt maken ze misschien geen zaden Ik zou er dus zekerheidshalve wel wat zaad aan laten zitten..

• loes

het verbaasd mij dat de muurbloem al is uitgebloeid. ik heb vorig jaar mei een bowles mauve gekocht en die bloeide tot diep in november. ik heb in sept een paar stekken genomen en in koude bak laten overwinteren. die plantjes staan inmiddels ook allen te bloeien. de moederplant ging in april weer bloeien maar ik heb toen radicaal wat oude zijtakken teruggesnoeid. het enige dat ik doe, is de uitgebloeide “aren” wegknippen en dan zijn er weer nieuwe die gaan bloeien. ik heb afgelopen najaar “aurora” gezaaid en die staat op het punt te bloeien.

ik hoop dus dat je niet te snel alles wegsnoeit, want dat lijkt mij niet nodig,

• Margriet

Die van mij moet nog beginnen, ook de Aurora trouwens, Loes. :-) Uitgebloeide aren afknippen en twee laten zitten voor het uitzaaien, dat gaat toch het lekkerst, dat zelf uitzaaien.

• loes

goh dan is het hier toch zeker wel een beetje warmer of zonniger. de oude en jonge bowles mauve staat al weken te bloeien. ben zeer benieuwd naar de echte kleur van aurora. ik kijk altijd bij de tuincentra, maar die is er nooit bij

• Margriet

Ik heb hem al gezien bij een vriendin in de tuin, hij is mooi! Zij had hem vorig jaar al in de volle grond gezet, ik pas vorige week. :-) Dus hij hoort al wel te bloeien.

• Miepje

De mijne zijn al uitgebloeid… jammergenoeg..

Laat alles gewoon staan en een paar komen steevast ieder jaar weer op anderen verdwijnen

Ik ben d'r fan van

Maar dit jaar hebben ze echt maar heeeeel erg kort gebloeid…

• René

Volgens mij heb ik dan ook de aurora als ik naar de kleur kijk van de afbeelding op het internet.

Daar staat dat hij twee jarig is en bloeit tot en met juni

Sterft hij dan nu af? Kan ik met stekken de levensduur verlengen?

Alvast bedankt

René

• loes

René, de bowles mauve wordt ook als tweejarig aangemerkt, maar kan ook meerdere jaren overleven. de aurora heb ik vorig jaar gezaaid en de rest lees je hier. wij moeten dus ook nog afwachten hoe hij zich gedraagt. als je het leuk vindt om te doen, zeker wat stekken nemen. voorlopig op een rustig plekje uit de zon zetten en van 't winter gewoon op een droog, beschut plekje. bij mij stonden stekken en zaailingen in een oude hamsterkooi, onder het tuinbankje. wel af en toe kijken dat hij niet helemaal uitdroogt. snoei je oude plant dan maar verder terug, mischien loopt hij nu nog wel weer uit.