onkruid

• cowi

ik woon in een rijtjes huis met aan weerskanten buren.Nu groeide bij mij alles overvloedig,een klimhortensia die niet meer te stuiten was,clematissen die ook wel eens aan de andere kant van de schutting wilde kijken,en een grote klimroos. Aan de voorkant van het huis dito.Vrouwenmantel slaapmutsje,lelietjes der dalen,enz. Deze planten gingen ook naar mijn buurman (inmiddels overleden). Ik vroeg ook regelmatig aan hem als hij last had van die planten moest hij het maar zeggen dan haalde ik ze wel weg.Het was nooit geen probleem.Mijn nieuwe buurvrouw vondt het ook geen probleem,na mijn vraag.Ik zelf hou van planten maar de buren moeten er geen last van hebben. Mijn buren aan de andere kant van mijn huis doet helemaal niks aan de tuin.Het onkruid in de voortuin staat al behoorlijk hoog,geen enkele goeie plant ertussen,alleen maar onkruid.En de voortuin is bijna 5 mtr.breed,en 6 meter diep. Ik heb al een paar keer vriendelijk gevraagd of hij dit weg wil halen want het komt ook in mijn tuin. Dit speelt nu al 3 jaar,telkens beloofd hij ja ik doe het wel. Maar hij doet dus niks. Twee keer is de wijkmeester bij hem geweest met dezelfde vraag,dan is hij heel vriendelijk,ja ja ikke wel proberen,wil geen ruzie met buurvrouw, Half jaar geleden toen de wijkmeester was geweest,en ik vroeg wanneer haal je het weg begon hij me uit te schelden en daar ben ik dan gauw klaar mee. Gister weer hetzelfde.Nou ben ik op het punt gekomen dat ik denk bekijk het maar.

Mijn vraag aan jullie: maak je dit ook wel eens mee en hoe ga je daar mee om. gr. cowi

• Paula

Gelukkig geen problemen op dit vlak Cowi. Maar ik begrijp jou heel goed. Heb jij je tuin lekker in orde, waait er van alles jouw tuin in. Enorm vervelend!! En het brengt extra werk met zich mee.

Paula

• ria

Cowi, ik heb iets dergelijks hier. Het is niet helemaal te vergelijken maar het lijkt er wel een beetje op.

Het huis naast ons staat al een aantal jaren te koop. Het is van een soort projectontwikkelaar die er veel te veel voor vraagt. Er zit een stuk grond achter van 2 ha. Dat wordt gelukkig gemaaid, maar het gedeelte direct achter dat huis dus niet. Dat is een groot verwaarloosd stuk met brandnetels, reuzenberenklauwen en ander vervelend onkruid. Het grenst aan onze tuin, weliswaar met een sloot er tussen, maar daar trekt onkruid zich niets van aan, het waait allemaal over. Wij hebben al van alles geprobeerd, ook de Gemeente is benaderd, maar ze kunnen niets voor ons doen. Zelf maaien is geen optie, want er ligt ook allemaal puin, ingestorte houten hekken en dat soort dingen.

Een paar maal per week gaat mijn man er naar toe om de knoppen uit de meer dan manshoge berenklauwen te knippen zodat ze geen zaad kunnen vormen. Maar het is bijna niet te doen in dat oerwoud.

Je begrijpt dat ik met je mee kan voelen. Maar je bent dus niet de enige, misschien steunt dat je een beetje.

Ria

• Carin64

Onkruid is vervelend en nog erger als je het van een ander krijgt. Een groot deel van onze huidige tuin was eerst paardenwei. Onze huurder klaagde over de distels die hij volgens hem kreeg omdat de gemeente de distels op haar grond niet maaide. De buurvrouw klaagde weer over de paardenbloemen die uit de paardenwei overwaaiden. Nu is de paardenwei weg, maar grenst er een verwaarloosd stuk gemmentegrond aan onze tuin. Mijn man maait de randen om het ergste te voorkomen en probeert ook de berenklauwen in toom te houden. Meer kun je simpelweg niet doen. Ik zou proberen me er niet te druk om te maken. Misschien ergert jouw buurman zich ook wel ergens aan. Zo vind ik het heel vervelend dat mijn overburen permanent een kachel stoken. Ik vind die brandlucht echt vreselijk en krijg er hoofdpijn van. Ik zal er echter niet over gaan klagen, want er is toch niks aan te doen. Hij ergert zich misschien weer aan iets dat wij doen..het is een beetje geven en nemen. Misschien moet je de buurman aanbieden eens te helpen met zijn tuin?

• maria

Nait soezen !!!

Ik heb ooit, jaren geleden, in de helft van een dubbel huis gewoond .Van tuinen had ik geen benul en ik had het ook veel te druk met mijn werk. Er werd toen nog op zaterdag gewerkt!

De buren vonden toen dat ik mijn voortuin niet zo onderhield als zij dat gewend waren.: ik liet het gras te lang staan, ik snoeide de roos niet op tijd, ik haalde het onkruid niet weg. Ik had daar geen tijd voor en geen zin in, dus zag mijn voortuintje er “niet netjes” uit We hebben er nooit ruzie om gehad, want buurman was zo wijs om zelf mijn voortuin maar te gaan doen.

De andere buurman vond dat ik mijn auto niet vaak genoeg waste.(er waren toen nog geen wasstraten) Ook daar had ik geen tijd voor of zin in En ook hij heeft de verstandigste weg gekozen en is mijn auto af en toe gaan wassen.

• plantadvies

Er zijn andere dingen om je druk te maken. Laat de buurman. Eventueel aan die kant wat mooie struiken plaatsen, zodat je het minder ziet.

Plantadvies

• loes

cowi, ik ken de ergernis. doe jezelf een plezier en creeer iets aan die kant, zodat je het niet meer ziet. wat er wel in jouw tuin terechtkomt gewoon weghalen. als mensen zo gaan reageren en je niemand meer aan jouw zijde krijgt, trek je aan het kortste eind en wordt voor jou de frustratie steeds groter !! is het allemaal niet waard. geniet van je plekje hier op aarde en laat die man in z'n onkruid stikken.

• Margriet

Hoi Ria,

Ik zou in jouw geval toch iets gaan spuiten. Ook al ben ik er helemaal niet voor. Je man tussen de berenklauwen is veel gevaarlijker, hij kijkt wel goed uit he? Huid en handen goed bedekken want je kunt er echt lelijke brandwonden van krijgen.

Wij hebben jaren geleden ook zo'n noodgreep moeten doen toen de fluweelboom van de buurman was afgeknapt en vervolgens met tientallen worteluitlopers meters ver opkwam (in onze tuin en door de tegels van het terras heen). De buren maalden nergens om. Mijn man heeft toen in onze tuin en in hun tuin de boel doodgespoten. Dat was echt niet leuk meer. Je kon ze ook niet met het handje verwijderen, anders had ik dat natuurlijk gedaan.

Gr. Margriet.

• Hinke

Dit soort problemen heb ik gelukkig niet met de buren, nu wonen die ook allemaal op redelijke afstand maar daarentegen heb ik wel het onkruid uit de bermen, voordeel, ik kan er niemand de schuld van geven:D

En mijn buurman maait altijd een deel van de berm, dat deed ik nooit dus liet alles lekker groeien, staat zo leuk maar buurman maait voor zijn woonboerderij altijd de berm, net als zijn weiland moet dat er wel als en biljartlaken uitzien:) En de laatste jaren neemt hij dan op zijn zitmaaier ook een strook berm voor mijn huis mee en het strookje gras van mijn tuin, ideaal, ik hoef er niet meer apart langs met de maaier.

Aan dit verhaal heb je verder niets maar zoals Loes zegt: maak aan die kant iets wat jij zelf leuk vindt en laat de buurman zijn gang maar gaan.

En Maria, zover heb ik mijn buurman nog niet dat hij ook mijn auto gaat wassen, jammer:D

Succes, Hinke.