diverse

• lutetia

Regen,wind,15 graden;het lijkt wel oktober in plaats van hoogzomer.Gisteren had ik even een flinke dip;vanochtend had ik eindelijk weer het gevoel:verdorie,ik laat het er niet bij zitten;onder de parasol-tegen de regen-de planten verpot die al een week ongeduldig in de regen zonder pot maar met een kluitje lagen te wachten;alle rommel op geruimd-vele lege potten;schotels en bakken,meerdan 50 overal verspreid;eindelijk alles op de juiste plaats gezet;eveneens onder de parasol een kopje koffie gedronken;wat een opluchting dat dit karwei af is!

Een vraag:ik heb al jaren een Brillantaisia;dit jaar zag zij er zeer dood uit;een maand geleden ontdekte ik echter een paar mooie worteltjes aan een oude stam;nu is er een stengel opgekomen,ongeveer 12 cm hoog;de stengel is rond en het blad eenlobbig;tot zo ver prima; blad en stengel zijn echter nogal lichtgroen en fijn behaard,Kan iemand mij meer vertellen over het beginstadium van deze plant?

Enkele weken geleden heb ik de stekken-gel Clonex aangeschaft;het schijnt heel goed te werken;tot nog toe zie ik bemoedigende resultaten.

Sterkte voor allen die ook wel wat bestendige warmte willen! Luut

• margreet

Hard gewerkt Luut! soms kun je in een keer doorpakken en doorwerken en lukt het allemaal ineens. Nu nog weer iets warmer weer dan kun je er ook weer goed van genieten!

• mike

Hoi Luut, mijn Brillantaisia, die ik van jouw had gekregen vorig jaar, is morsdood. In de kas overwinterd, maar hij ging wegrotten ondanks droge omstandigheden. Mijn idee is, dat deze boven de 10 graden overwinterd moet worden, net als Delonix regia, Tibouchina of heliotroop…

• lutetia

Dag Mike, Al jaren heb ik haar in de kas gehad bij 5 graden,,ook als het flink vroor;de stengels zijn niet iets kantig;kijk ook maar naar de verhoute stengels;die zijn echt rond;het blad lijkt nu iets minder behaard te worden;ze groeit langzaam maar gestaag.ik hoop zo dat het de Brillantaisia is!aanvankelijk dacht ik dat er een vergeet-me-nietje opkwam;daar is ze nu veel te groot voor.Het zal me benieuwen! Vandaag voor de vijfde keer Fremontodendron en Hibiscus Coccineus gezaaid na goed warm voorweken;nu met 30 graden bodemwarmte. De aanhouder wint.-?- Luut