rhododendron

• cowi

ik heb in het voorjaar een witte rhododenron gekocht en heeft prachtig gebloeid. Nu vallen de bloemen af,en er komen nieuwe bladeren bij. Wat moet ik met de uitgebloeide bloemen doen? Laten zitten,of afknippen?

gr. cowi

• loes

mijn prachtige felroze rhodo is ook uitgebloeid - geholpen door storm en regen - en ik heb de restanten weggesnoeid. je moet even goed kijken, want vlak onder de bloemrestanten zitten nieuwe knopjes, dus die niet wegknippen, jammer dat we weer een jaar moeten wachten op die beauties.

• cdjpronk

Je kan ook de uitgebloeide bloemen wegknijpen,

bloem voorzichtig tussen wijsvinger en duim nemen, dan een draaiende en trekkende beweging maken.

Dan komt hij los, Het is even een handigheid maar niet moeilijk. Zo is het mij ook geleerd en het bevalt mij best.

Kees,

• maria

.Er wordt wel eens beweerd dat het goed is voor de blad- en knopvorming om de uitgebloeide bloemen er af te halen. Maar mijn rhodo's groeien en bloeien uitbundig zonder dat ik iets aan die bloemen doe behalve dan dat ik de afgevallen bloemen onder de rhododendrons blaas.

• Paula

Ook ik haal ze weg, het ziet zo slordig uit. Ik breek ze weg. Gaat heel gemakkelijk. Succes!!

Paula

• loes

ik heb maar 1 rhodo (in pot) staan, dus die knoppen weghalen is een kleine moeite en de plant ziet er weer netjes uit.

• cdjpronk

Ja dat vind ik ook geen zaadresten en de plant ziet er beter uit(:D(tu)

• mike

Je mag ze idd uitnijpen, maar het hoeft niet. Ik laat mijn rhodo's altijd met rust en ze bloeien elk jaar geweldig.

• margreet

Bij de rhododendrons in de parken worden ook nooit de bloemen uitgehaald en die bloeien ook elk jaar rijkelijk.

Ik denk dat je moet doen wat jij het mooist of meest makkelijk vindt..