éénjarigen

• boerderij bert

Ik lees op het prikbord eigenlijk zelden iets over 1 jarigen.

Ik bedoel salvia's, afrikaantjes, cosmea etc.

Hoe is het de prikkers vergaan met zaaien en opkweken of word dat niet meer gedaan? Alles Kopen?

De eerste afrikaantjes staan bij mij nu pas in bloei. Ook de eerste zaaidahlia's.

In totaal kweek ik ongeveer 900 plantjes voor de tuin maar het is dit jaar niet geweldig.

Temp. nu 13 graden buiten en motregen.

Maar misschien bloeien er in december straks nog volop 1 jarigen.

• anneke Im

oh ik heb mijn cosmea,s al in de grond gedaan ze hadden al bloem knoppen maar ze verzuipen door de regen

de tuin gerbra ,s zijn aan hun tweede bloei begonnen en de andere zaailingen willen ook nog niet zo vlot groeien veel te koud

astrantia,s gezaaid bloem knoppen geknakt door twee vechtende katten in de nacht in de border in de voortuin ze lieten als dank heel veel katten haren achter en plat getrapte planten .

ja daar kan je niets aan doen .ze gingen goed te keer gestekte .fuchia,s staan vol met knoppen maar nog niet in bloei.

• kuuk

Zelf zaai ik het niet Bert. Heb wel de buurman's plantjes gezien (en dasz altijd z'n trots) en dat was….. ja wel heel miezerig…. klein… echt ondermaats… zeker 20 a 25 procent heeft het nu in de koude grond begeven. Alleen het schildkruid (witte kruipertjes toch?) staat er prachtig prachtig bij.

• loes

bert, ik zaai wel wat eenjarigen. helaas heb ik maar een kleine stadstuin en vooral met dit rampzalige voorjaar ging het met het zaaigoed niet altijd even voorspoedig. je merkt echt dat alles even een spurt maakt als het een paar dagen normaal weer is. ik zaai niet echt het gewone perkgoed want als ik 1 of 2 plantjes van iets nodig heb om een bak/mand op te maken, dan koop ik die kant en klaar. ik heb gezaaid ; komkommerkruid, salpiglossis (snel opgekomen maar verder helemaal geflopt. hibiscus trionum, ceratotheca triloba, tomaten, snoeppaprika'tjes, salvia uliginosa, 2 kleuren lathyrus, scuttelaria incana en diverse kleuren ipomoeas.

• Margriet

Ik heb volop eenjarigen gezaaid, uiteraard!

Kijk maar even op mijn website, je kan dan alles zien want het is teveel om op te noemen. (www.kwekerijmargriet.nl)

Het was hangen en wurgen dit jaar. Pffff. Nu staat alles buiten, fingers crossed. :-) Bij een paar mooie warme dagen zie je het vooruit spurten. Nu is het weer even niks…..Maar joh, het komt allemaal nog. Volgende week gaat alles bloeien, ik kijk er al naar uit. Er bloeit ook al best veel hoor! De echte warmteminnaars zoals Zinnia's en Tithonía's nog niet. En mijn Lathyrus is mooi en gezond maar nog zo klein! 25 cm ongeveer…..Vorig jaar stond hij al een anderhalve meter hoog rond deze tijd.

Cosmea's, Hondstong, Diascia, Bosliefje, Dahlia en veel meer, het bloeit volop. Geen wind en geen kou. Daar ga ik voor.

• ann

Van eenjarige heb ik dit jaar niet veel gezaaid het was steeds te koud en te nat. De kas stond nog vol met vaste planten waar ik nu het grootste deel van heb verkocht. Heb wel wat in de volle grond gezaaid en ben benieuwd of dit met dit koude weer goed opkomt. Volgend jaar maar weer meer eenjarige voor de pluk zaaien dat zijn altijd mooie boeketten.

Ann

• maria

Nee, mijn buurman heeft mais gezaaid, daar kan ik drie maanden lang van genieten :D

• Paula

De eenjarigen die ik gezaaid heb, staan er maar miezerig bij. De afrikanen doen het nog het beste, die bloeien. De Cosmea, alleen groen, siererwt, nog geen 20 cm hoog. Oost-Indische kers, ook geen topper. Ik had paprika's gezaaid. Ik dacht dit jaar vroeg genoeg te zijn maar met dit weer groeien ze nauwelijks. Zijn nu pas 15 cm hoog en nog geen bloempje te zien.

Paula

• margreet

Best veel gezaaid dit jaar. Maar een aantal dingen, waaronder de Afrikaantjes zijn niet eens opgekomen… Die had ik voor mijn moeder gezaaid, die houdt zo van oranje. (ik niet) En van wat er wel opgekomen is is het meeste al weer vergaan door droogte.. opgegeten door slakken … last van de kou… Balen hoor.

maar ach, er zijn ergere dingen!

Vandaag de eerst komkommer uit eigen tuin gegeten: heerlijk! En de rode besjes kunnen ook al geplukt gaan worden, morgen maar eens doen.

• Hinke

Mag je er ook een doolhof in maken Maria:)