klimroos

• loes

ik ga binnenkort toch langsaam beginnen om mijn voortuintje te renoveren. ipv de border tegen de gevel, gaat hij aan de straatkant. aangezien ik wel iets meer dan alleen een paar potten tegen de gevel wil en daar de nodige uitsparingen voor moet laten, heb ik gedacht aan een mooie klimroos. ik stond vanmorgen te kijken naar R. Hándel. hij kan hier alleen maar klimmen en niet uiteindelijk ergens op gaan liggen, maar dat zijn geloof ik meer de ramblers die dat willen. ik ben niet zo'n rozen kenner, maar vindt ze uiteraard prachtig om te zien. in mijn achtertuintje is het te warm voor rozen en heb ik snel last van allerlei ziektes/luis en dan is de lol er snel af.

iemand ervaring met deze Handel? hij blijkt van juni tot oct te bloeien, dus dat is helemaal mooi meegenomen. als hij goed bevonden wordt door jullie, dan haal ik hem gelijk maandag even op.

grts en geniet morgen van de beloofde zon :)

• plantadvies

Ramblers kunnen wel tot 20 meter rijken. Ze staan zo prachtig in oude bomen. Jouw roos de Rosa Händel is erg mooi. Alleen als die ouder wordt dan gaat deze meer naar de roze kant op. Dus de witte randen verdwijnen dan een beetje. Wordt ongeveer 4 meter hoog en hij geurt.

Plantadvies

• Margriet

Geen ervaring met Händel, Loes. Maar het is goed dat je onderzoekt welke roos je het mooist vindt en daarin de beste zoekt. Er zijn veel mooie rozen die lekker doorbloeien en goed ziektevrij zijn. Die hebben vaak allerlei prijzen gewonnen en een RHS-predikaat. Het is wel belangrijk om daarop te letten. Dan heb je zoveel lol van je roos. Ik ben nog altijd heel blij met de haag van Bonica. Een vrij eenvoudige roos. Maar sterk! En gezond! En bloeien! Heerlijk gewoon! (het enige nadeel is dat hij niet geurt maar je kan ook niet altijd het schaap met de vijf poten hebben….:-))

Dus onderzoek, lees fora van gebruikers en kies dan je roos. Rozen zijn echt niet moeilijk, je moet een paar regeltjes goed in acht houden en dan heb je er verder geen kind aan.

Gr. Margriet.

• n

Ja die Bonica is een topper. ging ervoor naar de kweker en kwam terug met Mary Roze……. Ach ja, het vlees is zwak.;) Hij bloeit nu prachtig en ruikt heerlijk. Ben benieuwd hoe die zich verder houdt. Ze doen het wel uitzonderlijk goed, de rozen dit jaar. Heb er verschillende en allemaal doen ze het goed.

Nina

• loes

ik heb hem vanmorgen gelijk maar even gehaald. had nog een idee voor een tweede, zelfde. mijn buurvrouw is morgen jarig en die kan ook wel iets gebruiken in de voortuin. vorig jaar heb ik haar een “New Dawn” gegeven voor de achterpergola en die heeft nu zojuist zijn eerste lading bloemen gegeven. ik heb gistermiddag alle uitgebloeide bloemen er uit geknipt en als we morgen buiten kunnen zitten (voor haar verjaardag) dan genieten we er allemaal van. New Dawn is zo'n beetje de enige roos waar ik al jaaaaren lang plezier van heb, maar vorig jaar moest hij voor een “verbouwing” in de tuin, verdwijnen.

margriet, de Handel is een roos uit 1965 en won in 1993 een RHS award. dus dat zit dan wel goed, denk ik.

nu maar snel aan het werk. ik ga straks mijn wederhelft een opdracht geven. ik wil voor de roos een beetje ouderwets ogend klimrek hebben van metaal, met wat krullen. in ieder geval niet recht toe, recht aan, want dat kan ik ook gaan kopen.. dat maakt hij wel voor me.

• anneke Im

Loes wij hebben handige mannen ! Leuk dat je de roos gehaald heb .grjes

• loes

haha anneke. gelukkig dat die ook nog bestaan. als ik zie met wat voor (klus)verzoekjes de jongemannen uit de buurt hier soms aankloppen, dan zie ik het maar somber in voor tuindames die vaak onmogelijk gekke ideen hebben :)

kom net binnen van mijn stratenmakersklus en ben nu aangeland bij de uitsparing voor de roos. het is een enorme puinhoop maar morgen nog een dag. ben er ook achter waarom een muurleeuwebekje zo heet. wist wel dat hij niets anders doet dan zijn zaadjes in gaatjes duwen, maar er loopt een scheur in het metselwerkrandje onderlangs de gevel en ik ben wel een uur bezig geweest daar allemaal sliertjes uit te pulken van deze gezellige woekeraar. ga die scheur dichtspuiten, maar het plantje mag zeker terugkomen. en nu een lekker bakkie !