Knoflook

• Paula

Heeft iemand van jullie al eens met succes zelf knoflook geteeld? Ik vraag dit omdat het mij niet lukt mooie knoflookbollen te kweken. Andere jaren kwam er wel wat boven de grond aan groen en de teentjes die ik gepoot had, waren ook wel gegroeid maar echt zo'n deelbare knol lukt mij niet.

Ook dit voorjaar had ik weer een poging gewaagd, er kwam alleen geen groen boven de grond. Veel te koud, dacht ik zelf. Nou ja, dan niet.

Maar vanmorgen wilde ik op de plaats waar ik de teentjes in de grond had gestopt. iets anders zetten. Zitten er mooie teentjes MET wortel. Maar geen groen te zien. Hoe kan dat?

Paula

• loes

als ik er in het najaar aan denk, doe ik het wel. ik weet niet beter dan dat ze juist wel een koude periode door moeten maken. vindt ze altijd wel stukken lekkerder dan de gekochte exemplaren. dat groen zal er best op een stadium aangezeten hebben, dat kan haast niet anders. nu oogsten en laten drogen en dan lekkere gerechten mee maken.

• ria

Ik kweek ieder jaar met succes knoflook. In het najaar in de grond stoppen geeft veel dikkere bollen dan als je dat in het voor jaar doet. Het best is ze dan op een verhoogde rug te planten zodat ze iets droger overwinteren.

Verder ligt het ook aan de soort knoflook. Knoflook uit de supermarkt is vaak niet zo geschikt. Kijk hier maar eens voor verdere informatie: http://www.knoflooksite.nl/

• Paula

Dank jullie dames en Ria voor de link. Weer wat bijgeleerd. Ging er altijd vanuit dat knoflook een warmte minnaar was en dus niet tegen vorst kan. Ik probeer het in de herfst gewoon nog een keer.

Paula

• boerderij bert

Is Ria geen dame??

• Paula

Haha, Bert!! Natuurlijk wel. Maar ik noemde haar nog eens extra vanwege het plaatsen van de link.

Paula

• gerardger

Indien je de teelt van knoflook zelft voor elkaar krijgt dan kun je er volop van genieten. Het heeft vele gezondheidsvoordelen als je op geregelde basis knoflook inneemt.