Naam Klimmer??

• evelynh

Hallo allemaal,

Na veel meelezen heb ik me eindelijk eens aangemeld zodat ik ook eens een vraag kan stellen of gezellig mee kan kletsen.

Wat heb ik al veel aan jullie kennis gehad en genoten van de mooiste foto's die worden geplaatst! ( vorig jaar onze tuin verbouwd dus had veel aan deze site)

Maar nu heb ik toch ook een vraag…namelijk onderstaande foto's zijn gemaakt in de tuin van mijn broertje ( die iets minder met plantjes en tuinieren heeft dan zijn zus ;))

Dit piept door zijn schutting heen en ik vind het eigenlijk wel mooi, en aangezien ik hier al van alles geprobeerd heb lukt het me niet om een bepaald gedeelte van mijn schutting begroeid te krijgen ( had vorig jaar een prachtige sierkiwi geplant met die roze en witte bladeren maar die is de winter niet goed doorgekomen en mijn Toscaanse jasmijn blijft ook veel te ielig naar mijn zin! Nou vond ik deze klimmer (?) er wel goed en stevig uitzien en wil graag weten wat dit is. Ik hoop dat iemand van jullie er iets meer over kan vertellen? ( hoop trouwens ook dat de afbeeldingen zichtbaar zullen zijn want ook dat is een eerste probeersel.

• lutetia

Welkom op ons prikbord! Zou het de wingerd kunnen zijn?volstrekt winterhard;het is raadzaam om die wat in toom te houden want wat heeft die een groeikracht! Luut

• loes

dag evelyn, leuk dat je hier al een poosje mee leest en nu de stap nam om mee te kletsen. jammer dat je sier kiwi de winter niet overleefde.

luut, de wingerd heeft wel het blad, maar maakt die ook witte bloemen ? zelf denk ik aan de pileostegia viburnoides (klimmende hortensia). komen die bloemaren nu pas uit en worden ze nog wat voller/pluiziger ? of ken je de plant niet van vorig jaar ?. leuke klimmer om een schutting mee te bedekken. ik heb er even mijn rhs encycl. bijgepakt, maar verder dan deze twee, zie ik niets met vergelijkbaar blad.

• maria

Wingerd lijkt me.. Het is een soort wijnstruik en bloeit ongeveer net zo als zijn gecultiveerde familie. alleen groeien de vruchten niet uit.Hij laat zich goed stekken en je hebt hier uitlopers genoeg om dat te proberen. Ook kun je een lange uitloper afleggen. Jammer genoeg niet wintergroen .En als je er een hele schutting vol van hebt, krijg je in het najaar dus veel blad. En, inderdaad, goed bijhouden want hij neigt tot woekeren.

• evelynh

Dames, heel hartelijk dank voor jullie reacties!

De wingerd valt af denk ik want hij is in de winter gewoon groen gebleven zegt schoonzus.

Als ik de foto's bekijk van die klimhortensia komen die denk ik het meest overeen. Schoonzus zegt dat ze nog geen bloemetjes heeft gezien trouwens dus dat zal misschien nog moeten komen.

We hebben aan de kant van de schutting, die ik dichter wil, al een klimhortensia staan dus ga even denken of ik dit wel wil 2 praktisch naast elkaar. Zou gewoon willen dat de jasmijn het op een groeien ging zetten ;(

• maria

De vorm van het blad is heel anders dan dat van klimhortensia.Als de plant wintergroen is, is het geen wingerd maar ook geen klimhortensia. Die laten allebeide hun blad vallen.

Maar is het wel een klimplant? Zijn het niet de toppen van een of andere groenblijvende struik die door de openingen in de schutting groeien?(pieris??)

• evelynh

Dat was inderdaad het eerste wat in me opkwam pieris, want die heb ik zelf ook gehad ( en weggegeven aan vriendin!!??) hahaha zal je net zien he?

Ik ga kijken of schoonzus het toch niet even wil vragen aan buurvrouw zodat het mysterie opgelost wordt ;)

• kuuk

Ja dacht ook al aan een pieris. zeker door combi bloem en blad. Maar dan moet hij in 't voorjaar ook mooi rood blad in de toppen gegeven hebben.

• loes

de pileostegia viburnoides is wel degelijk een groenblijvende plant. hij wordt evenals de hydrangea anomala(petiolaris), de klim hortensia genoemd, maar is een heel andere plant. evelyn als je googled met de p. zal je merken dat het de fotografen meer om de bloemen dan het blad gaat. kan dus wezen dat de bloei nu pas begonnen is en de bloemen over een paar dagen (met dit weer) sterk veranderen. dus wat voller en pluiziger. ben benieuwd. heb vanmorgen ook even naar de wingerd gekeken die bij mijn buren welig tiert, maar dat is toch een heel ander gezicht dan op jouw fotos. ik zie ook nog een goed winterharde schizophragma intergrifolium. hartvormig blad met in de zomer witte bloemen. staat alleen niet bij of hij “evergreen” is.

zelf vindt ik het leuk om verschillende klimplanten met elkaar te laten wedijveren. hier bij ons terras ; wisteria, akebia, clematis. maar bij mij gaat het niet echt om het bedekken van een schutting. alles mag de lucht in en op de pergola zijn gang gaan

• loes

o jee, ik lees net dat je schoonzus geen bloemen ziet. wat zijn dan die lichte “aren” die ik op de fotos zie ?