Natuurlijke middelen tegen tekenbeten

• n

Nee, maar kijk jij voordat je onder de douche het washandje erover haalt eerst je benen na? Achteraf weet ik ook waar ik hem heb opgelopen: tijdens een wandeling in het bos een dag tevoren in oktober. Dus niks blote benen of voeten. Ze laten zich gewoon op je vallen, vinden kennelijk met een beetje geluk ook via je kleding hun weg naar je bovenbeen en zijn zo minuscuul klein dat je ze pas ziet als ze beginnen te zwellen. En bij mij was het niet groter dan een klein pukkeltje. Lang heeft hij er niet gezeten maar lang genoeg om tijdens het wegvegen te spugen en Lyme over te brengen.

Maar ik ben nu alert, zelfs als ik in de tuin heb gewerkt. Mijn boodschap is dat de huisarts er ook niet altijd rekening mee houdt, zeker niet in een regenachtig najaar.

Nina

• maria

…….“ maar kijk jij voordat je onder de douche het washandje erover haalt eerst je benen na? ”…..Ik gebruik geen washandjes maar ik kijk inderdaad altijd of er ergens een teek zit.:)

• kuuk

Heel verstandig maar dan nog kun je ‘t niet voorkomen. Teken gaan op zoek naar warme plekjes, liezen bilnaad oksels e.d, kleding is echt niet afdoende. En helaas wonen ze niet meer alleen in ’t bos ook de teken trekken naar de grote stad en bivakkeren ze in onze tuinen. Dus: blijf alert!!!