tabaks plant

• Paula

Ik heb op tv wel eens een documentaire gezien over het oude ambacht van sigaren rollen. Die bladeren zijn gedroogd maar toch heel soepel. Probeer dat maar eens, droog en bros lukt prima maar droog en soepel, dat kan nooit door ze alleen te drogen.

Paula

• loes

toen wij afgelopen oct in amerika rondtoerden, kwamen wij onmetelijk grote tabaksplantages tegen,, maar dat waren toch andere planten dan de mooie bloemensoort waar wij het nu over hebben. vermoed dat het drogen wel anders in zijn werk gaat dan wij denken. onder bepaalde luchvochtigheidsomstandighden in enorme loodsen. tenminste daar heb ik wel eens fotos van gezien.

mijn man zegt dat inderdaad in de oorlogsjaren door verstokte rokers zo een rokertje gefabriceerd werd. moest je goed opletten anders werd het gejat :(

• maria

In de oorlog hing men de tabaksplanten op hun kop onder een open afdak te drogen. De goed gedroogde bladeren werden verpulverd en het resultaat was een product dat als shag gerold werd tot sigaretten. De mooiste bladeren konden gerold worden tot sigaren.

In de buurt van Veenendaal waren vroeger tabakskwekerijen en in die omgeving zag je niet alleen fabrieksmatige verwerking, maar ook huisindustrie. Ik heb ergens in die omgeving nog wel eens een demonstratie gezien van het rollen van sigaren.Ik heb nog zo'n plankje dat gebruikt werd bij het rollen.