wie weet welk plantje dit is

• loes

ik heb sinds kort een leuk bloemenwinkeltje in mijn winkelcentrum, waar ook regelmatig hele leuke buitenplanten staan. helaas is daar geen goed daglicht en belanden deze plantjes al snel op de 50c tafel. zag deze leukerd en gun hem een langer leven ! heb geen idee wat het is. ik zei tegen margriet en anneke dat het een soort kingsize lobelia bloem was, maar het heeft maar 2 lippen, waarvan eentje met wit gekleurd is. zoals jullie zien is de plant zelf ook niet echt eenjarig aangezien er aan gesnoeid is en best stevig stammetje heeft. iemand een antwoord ? zelf al wat afgezocht, maar helaas ….

• Margriet

Prachtig hoe de bloemetjes eruit buigen aan de bovenkant.

Als ik alleen de onderkant zou zien zou ik meteen “hortensia” roepen.

Nu denk ik meer in de richting van de Commelina's. Maar daar zul je zelf ook al gezocht hebben. Toch….die manier van bloeien….ik denk ineens aan die roze sierdistel, die heeft dat ook. Hoe heet ie ook weer, ik heb hem weleens gekweekt, apart ding. In mijn herinnering bloeien die bloempjes ook met zo'n bochtje en een beetje distelig is de bovenkant ook wel. Hij begint met een M dacht ik. Pffff, kom bij je terug. :-) (lange warme dag gehad)

• Hinke

Het eerste waar ik aan dacht is de Achimenes,misschien even googlen? Jij kunt aan de hand van de plaatjes en omschrijving beter beoordelen of het hem is. Ouderwetse plant, mijn oma had hem vroeger altijd.

Hinke.

• Margriet

Molinia longifolia. Zie hoe de bloemen uit de plant komen en snap mijn klik. :-)

• ria

Molinia is toch pijpestrootje, een grassoort. Of vergis ik me nu heel erg.

• loes

gelijk even gegoogled met m.longifolia, maar helaas geen gelijkenis. ander blad en bloemetje. wel dat lange nekje, maar deze heeft maar 2 lippen die beiden even groot zijn.

• loes

achimenes heb ik meestal wel staan. groeit uit kleine rare bruine frutseltjes. nee, dat is het zeker niet. dat blijven ook vrij breekbare stengeltjes. maar wel een leuk plantje met gezellige kleuren. mijn plantje is ook al een stuk groter dan dat de achimenes meestal wordt.

• maria

Even in dat winkeltje vragen?

• Paula

Die daar werken zijn vaak dommer dan stro, sorry, de goed niet te na gekomen natuurlijk.:S

Paula

• Hinke

Bedacht later dat je een tuinplant zocht en de Achimenes is meer kamerplant, inderdaad vanuit ‘bruine frutseltjes’:)

Hinke.