wie weet welk plantje dit is

• Hinke

Paula toch:( ik reken mij zelf dan maar tot de goeden:D In mijn bloemenwinkel jaren waren er weinig tot geen planten waar ik niet zowel de Latijnse als de Nederlandse naam van wist, plus hun verzorging. Zomers hadden we ook wel tuinplanten maar dan meestal alleen de gangbare. Op de veilinglijsten stonden altijd de namen dus die probeerde ik te onthouden:) Maar echt tuin gerelateerd was het natuurlijk niet en helaas ben ik in de loop der jaren al weer veel vergeten. De paar jaar die ik in combinatie met de bloemenwinkel op een kwekerij heb gewerkt zijn al meer dan 40 jaar geleden, dat is wel heel lang:D

Hinke.

• Paula

Dat is wat ik bedoel Hinke.Hier in het dorp is ook een bloemenwinkel. Ze hebben de meest gangbare planten, fantasieloos en vaak prijzig. En zo hèèl af en toe zit er iets aparts bij. Als je daar dan iets over vraagt, weten ze vaak niet eens de Latijnse naam, laat staan dat ze weten hoe ze verzorgd moeten worden. Het enige dat ze kunnen is een standaard boeket samenstellen.

Paula

• loes

nou, ik zal het nog sterker vertellen. ik had vorige week woendag een bakje met die plantjes gezien. don. had ik het er met margriet en anneke over en vrij zou ik er eentje gaan halen - weg. aan de eigenaresse uitgelegd wat ik precies zocht. heeft u ze al bij de weggooi planten of was er gewoon een andere liefhebber? maandagmiddag loop ik er weer langs en staat er een bak met 5 van die plantjes. gelijk gevraagd hoe ze heten en ik zei ook nog voor de aardigheid'; dat zijn de plantjes waar ik u vrijdag naar vroeg. ze keek me aan …. nou laat maar. toch wens ik ze een lang leven met hun mooie winkel. een beetje meer kennis over de planten die je in huis hebt, zou mooi zijn., ze wist me nog wel te vertellen dat het een buitenplant is.

de andere plantenzaak hier in de buurt, heeft een politiek van ; iedere dag komt er een vrachtwagen met planten van de veiling binnen. als de klanten het niet van de karren trekken, wordt het nog wel neergezet. als ze tijd hebben geven ze water. als het blijft staan wordt het weggegooid en het personeel hoeft helemaal niets te weten over de planten of verzorging ervan. maar dat weet iedereen en je gaat er regelmatig even kijken of je komt er nooit.

maar goed, ik ga morgen nog een foto maken met een vergelijkbaar plantje, gewoon om wat meer duidelijkheid te geven. ik weet zeker dat er ergens een lichtje gaat branden. kan nooit zo bijzonder zijn dat niemand het herkent, al hoop ik het natuurlijk stiekem wel ;)

• Hinke

Wat jammer dat jullie dit soort slechte ervaringen hebben. Ik kom zelden in een bloemenwinkel, als ik er wel kom dan is het bij de winkel waar ik zelf als jong meisje ooit heb gewerkt, de huidige eigenaar zit er al 40 jaar, zijn dochters hebben master opleidingen gedaan, dus kennis is daar zeker.

Hinke.

• loes

och Hinke, ik maak me er niet druk om. het is mijn keuze om er wel gewoon te kijken/kopen. natuurlijk zijn er genoeg winkels waar het personeel wel goed advies kan geven, maar deze 2 zijn in mijn wijk, dus daar kom ik vaak. en wat ik niet weet, vraag ik jullie. ik kom (als ik in de buurt ben) ook wel eens in een tuincentrum in een sjieke wijk van rotterdam, maar daar staan ook vaak planten zonder naamkaartje en daar blijft het pesoneel mij ook het antwoord schuldig. prijs van de planten zegt dus ook niet alles over de kennis van de winkelier. ik vindt ook dat vaak het naamkaartje niet de volledige informatie geeft. dus de familienaam, maar niet de ondesoort (of hoe zeg je dat) bijv. gloriosa en dan rothschildiana of een ander familieilid. grootste ergernis is als de kleur niet klopt met wat ik denk te kopen.

• Hinke

Lijkt me heel verstandig, je er niet druk om maken:-) Ik kom wel regelmatig bij een tuincentrum en daar ontbreken inderdaad vaak namen. En de verkeerde kleur is echt balen, had ik vorig jaar. Kocht ik daar een volgens het kaartje witte oleander, de laatste, vol knop maar nog geen bloemen. Thuis blijkt het een week later een hele zacht gele te zijn, vreselijk, absoluut niet mijn kleur:-)

Hinke.

• loes

ik weet hoe hij heet. op de site van plantencentrum exotica staat hij vermeld als kuipplant. de naam ; octanthus coeruleus. wordt 50cm hoog, doorbloeiend, wintergroen struikje. potplant voor kamer, terras en veranda. ik ken de naam in ieder geval niet, maar vindt het fijn dat het potje nu een kaartje erbij krijgt

• Margriet

Nooit van gehoord :-) Maar blij dat je de naam hebt, ik leer elke dag bij.

• martine

dat geeft een tevreden gevoel!

• loes

dit was natuurlijk stom toevallig. ik mag graag af en toe naar de fotos op deze site kijken en als ik bij onze zuiderburen op bezoek ga, tracteer ik me heel af en toe op een bezoekje aan deze kweker. beetje slordig is het er maar in die enorme kassen val je van de ene verbazing in de ander.

overigens wordt dit plantje in landen waar het bekender is, het mexicaanse leeuwenbekje genoemd.