Baobab boom

• Anly

Hallo allemaal,

Tot mijn grote verbazing zijn bijna alle zaden die ik in de grond had gestopt van een baobab vrucht opgekomen! Leuk hoor, maar ja, oorspronkelijk een plant die in Afrika groeit, ik geloof nooit dat die het in mijn hoenderlose tuin gaat volhouden. In elk geval maar één exemplaar binnen op laten groeien, lijkt me een optie. Bonsai boompje ervan kweken is er ook één, denk ik. Heeft iemand zinvolle tips?? Op de facebook tuin en planten pagina staan al wat foto's, hier ben ik daar niet zo bedreven in… Ik zal morgen nieuwe foto's maken, kan ik jullie laten meegenieten, want ik vind het heel bijzonder dat deze zaden opkomen. Echte oerkracht, zulke mooie kiemplanten!

Fijne avond en welterusten!

Groeten,

Anly

• maria

En als hij het volhoudt, krijg je zoiets:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Baobab

….en dan mag je hem niet meer kappen, want de boom is beschermd volgens dit verhaal :D

• loes

ik ken deze bomen vanuit afrika. nee, in jouw tuin gaat hij het niet redden. maar probeer het inderdaad in bonsai vorm. het is een indrukwekkend geheel. ik herinner me een film waarin olifanten de afgevallen, fermenterende vruchten in grote getallen opaten. en ze werden er ladderzat van. is net een soort sinasappel

• boerderij bert

mooi boompje

• Anly

Ja, Bert, echt een mooi boompje, vooralsnog hebben ze slechts de 2 kiemblaadjes en komen er nu de echte blaadjes tevoorschijn. Zo'n mooi gezicht! Ik heb ook granaatappelpitjes gezaaid, komen ook allemaal op en pas ook de zaadjes van een oranje eetbaar besje (ter grootte van een knikker zo ongeveer) gezaaid, komt ook al op. Ik vind dat erg leuk als zoiets gaat groeien. Ik zal morgen weer eens wat foto's plaatsen, ik ben een beetje te druk geweest met niks doen de laatste dagen, mijn vakantie is net begonnen….

Groetjes,

Fijn weekend

Anly

• Paula

Die laatste is vast de kaapse kruisbes. (Weet helaas de latijnse naam niet) Zaai hem zelf elk jaar. Zaad krijg ik van restaurants die ze als decoratie gebruiken. Alleen dit jaar zal het niet veel worden, door het koude voorjaar zijn ze pas zo'n 20 cm. hoog. Ze worden bij mij normaal gesproken 1 meter hoog en uiteraard niet winterhard.

Paula

• Anly

Hoi Paula,

Ja!!! Dat is hem! Nu weet ik het ook weer, ik vond ze zo lekker, toen zei mijn man dan moet je ze zelf gaan kweken, het komt al op! Leuk dat dat ook echt lukt, maar inderdaad, dat kon wel eens moeilijk worden nog, het zijn nu nog echte miniplantjes, maar ik kan het wel in de kas laten staan, en later misschien dan toch binnen halen. Of gewoon volgend jaar het eerder zaaien, dan heb ik misschien meer kans op succes.

Leuk dat jij dat wist, ik ga proberen het te onthouden.

Groetjes

Anly

• loes

ik was vanmiddag even bij de m.kro en zag doosjes physalis staan. eigenlijk zijn ze familie van de tomaat en helemaal niet van de kruisbes. de naam kaapse kruisbes is dus heel verwarrend want ze komen van oorsprong uit zuid amerika. en toch ken ik ze vanuit zuid afrika - heeerlijke vruchtjes. kochten vroeger taarten die er helemaal mee bedekt waren. Paula, heb jij er in een goede zomer wel succes mee ? want dan zou ik het ook wel eens willen proberen. was ze eigenlijk helemaal vergeten.

• Anly

Ondertussen heb ik ook plantjes van de kaapse kruisbes! Erg leuk, heb ze in de kas gezet en ik hoop dat we lang genoeg warm weer houden om er in ieder geval bloemen aan te zien… zal wel wishful thinking zijn, maar ach, blijft leuk zoiets. Baobab en granaatappelplanten doen het prima, ik ga een stukje van de tuin waar het lekker warm is, toch proberen er wat van buiten te zetten, je weet maar nooit, met een beetje winterbedekking of het toch lukt! Mijn eigen gekweekte sinaasappelboom doet het perfect nadat hij me 1 winter bijna dood ging. Nu trap ik er niet meer in, die gaat in ieder geval naar binnen de komende winter.

• Paula

Ja, ik heb er wel vruchtjes aan gehad. Maar ze kregen geen kans rijp te worden. Daar zijn onze zomers te kort voor denk ik. De struikjes worden, zoals gezegd, ca. 1 meter hoog maar de besjes blijven kleiner dan die uit de winkel. Ook de plantjes van dit jaar zijn niet spectaculair gegroeid. De eerste bloempjes die in de bladoksel komen, zitten er nu aan te komen. Stellen op zich niet veel voor. Beetje groenig. Grappig om te proberen maar volgend jaar, weer wat anders. Zoals de meloenpeer. Die staat er bij mij nu ook en daar komen nu voorzichtig vruchtjes in. Als het weer gaat doen wat ze beloven, wordt het misschien nog wat.

Paula