Mijn klimroos Bonica heeft dit jaar (voor het eerst) uitbundig gebloeid.
Kan iemand mij zeggen of er nog hoop is op een nieuwe bloei deze zomer? Heb alle uitgebloeide bloemen weggeknipt.
Kitty
kitty, de bonica hoort tot laat in het najaar te bloeien. zelf heb ik onlangs de klimroos Handel geplant. ook een lange bloeier. verbazingwekkend hoe snel er ineens 3 nieuwe uitlopers met elk 3 nieuwe knoppen verschenen. in een tijd van dagen. met deze buien van vandaag gaat dat alleen maar in ons voordeel werken !! geniet er van.
en trouwens, mijn rehmannia (in de border) bloeit inmiddels ook flink. we hebben zojuist buiten zitten borrelen/eten en het viel mij op dat de hommels heel lang in/van deze bloemen blijven snoepen. dit is echt genieten !! ik heb afgelopen maandag ook nog een bijna bloeiend exemplaar aan anneke meegegeven, dus die kan ook meedoen in ons wedstrijdje van meeste bloemen. ik heb nog een paar exemplaren in terracotta potten gehouden in mijn zgn kas en die gaan als een speer. voelen zich in de vochtige warmte zeker wel prettig, maar ik weet niet eens waar deze plant zijn “roots” heeft.
grts
ja, en de Rehmannia die ik van jou heb gekregen staat in knop, met twee bloemstengels! Verder is de hibiscus ook al een ruime week aan het bloeien en de geraniums doen het ook prachtig! De Nicandra's van Anneke zijn reuzen geworden en staan al heel lang prachtig te bloeien. De Francoa's bloeien nog niet maar staan er goed bij!
hoi martine, leuk dat we hier allemaal met dezelfde planten bezig zijn. de nicandra zijn inderdaad reuzen. ik heb er ook nog een paar die gewoon van vorig jaar uitgezaaid zijn en die zijn nog wat beschaafder van formaat. de francoa ziet er hier ook gezond uit. hibiscus ziet er mischien nog wat iel uit, maar op een dag maakt hij allemaal zijscheuten en wordt dan snel een goedgevuld exemplaar. verder alles volgens plan in de nieuwe tuin ?
ik keek even wat heermoes is en herken het direct. schuin achter mij is een tuin er helemaal mee overwoekerd. op kennisakker.nl lees ik dat de voortwoekering een steeds groter probleem wordt, maar er zijn geen wondermiddeltjes om het tegen te gaan. geen leuk spul zo te zien. heeft dat daar gestaan toen het nog gemeentegrond was ? succes ermee
He he ik ben er weer.
Bonica heb ik ook bij een poortje en bloeide fantastisch! Maar door de hitte van vorige week (ondanks water geven) ging al het moois er snel af en vanavond heb ik ook alles weggeknipt. Ik hoop maar op nog wat bloei. Zou een beetje rozenvoeding nog nut hebben of is dat te laat? Ik heb weinig verstand van het waar en wanneer geven van voeding.
Die verhalen van stikstof fosfor en …..? vind ik ook zo moeilijk. En kalk en magnesium , bitterzout, bloed- en beendermeel, koemest, kiresiet hoor ik ook, dat duizelt me. Turf en compost, pff. Ik zou wel eens een handig beknopt overzicht willen hebben: wat moet waar wanneer en hoeveel?
En liever gebruik ik geen kunstmest. Dan wordt het nog moeilijker he?
Heermoes heb ik niet, wel zevenblad. Maar ik ben aardig aan het uitroeien
Ha, Bonica! Daar ben ik een expert in zo langzamerhand. :-)
Ik heb een haag staan van een meter of 12 van Bonica. Mijn ervaring: Uitbundige bloei!!! Fantastisch!. Nooit ziek.
Na de eerste enorme bloei is het heel eventjes rustig. Ik knip dan de uitgebloeide er een beetje uit, zo uit de losse pols hoor want 12 meter is haast niet te doen. Daarna begint Bonica opnieuw, niet zo verschrikkelijk vol als in juni (normaal gesproken, dit jaar was het juli) maar evengoed erg goede bloei. Gaat daar mee door tot de nachtvorsten komen……echt waar. De knoppen worden bij kou steeds dieper roze, zeer mooi. Eigelijk is hij het mooist op het moment dat er net zoveel knoppen als bloemen zijn. Diep roze met lichtroze. En dat gebeurt vanaf nu dus continu.
Nu is hij eigenlijk een beetje sneu, al die rijke bloei bloeit uit en het ziet er heel eventjes niet uit. Maar het komt weer goed!
Ik ben dol op Bonica. En……als ik voorbijgangers moet geloven, zij ook.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?