Ik ben altijd (te) laat met alles...

• Mariad77

Wat denken jullie, gaat het nog wat worden? Ik zaai altijd te laat, mijn bollen gaan te laat de grond in, ik knip mijn buxus pas voor het eerst in augustus en ga zo maar door.

Ik heb mooie witte dahlias zijn nu 40 cm hoog. De lathyrus op het klimrek schat ik 50 cm. De buxus moet dus nog…

Mijn probleem is dat ik gewoon teveel wil in te weinig beschikbare tijd.

Hoe doen jullie dat?

Maar ik vertik zo'n onderhoudsarme tuin waar geen vogels, vlinders en insecten komen. Dan maar te laat en niet zo perfect toch?

Groet,

Mariad

• de Haan

Troost je, ik heb 2 weken geleden pas de aardappels/Dahlia en gladiolen geplant.

En perfect is nog niet mooi.

• plantadvies

Inderdaad meneer de Haan.

Ik zaai nooit. Dat gepriegel is aan mij niet besteed. Ik loop iedere avond even rond in de tuin en snoei en pluk wat in de weg staat of uitgebloeid is. De volgende dag ga ik verder waar ik ben gebleven. Zo kom ik vanzelf weer bij het begin.

Plantadvies

• maria

Mijn beperking ligt hem niet in de tijd, maar in de lichamelijke aftakeling.

Ik heb een onderhoudsarme tuin met vogels, vlinders en insecten. Kwestie van keuzes maken, organiseren, niet ieder leuk plantje kopen dat het tuincentrum aanbiedt en niet zenuwachtig worden van ieder grassprietje dat tussen je vaste planten groeit.

O, en buxus kun je het hele jaar door snoeien behalve hartje winter.

• loes

ik heb ook gewoon een verwilderde tuin. vindt ik zelf. alles hoeft niet precies en snoeien zal ik ook wel niet op het juiste moment doen. zaaien ….. soms te vroeg maar ook wel eens (te) laat. een bak met 2 soorten/kleuren lathyrus is in de groenbak verdwenen. wist niet meer waar ik het neer moest zetten. vindt het zaaien op zichzelf gewoon een leuk karweitje. dit jaar hooguit 10 eenjarigen gekocht om wat bakken op te vrolijken. ik heb wel een voorliefde voor kuipplanten of bijzondere exemplaren en daar steek ik veel energie in. binnenkort weer eens kijken wat ik kan stekken om niet de winter met grote exemplaren te hoeven worstelen. de oudere planten mogen dan buiten blijven zolang als ze willen en overleven ze de winter niet - heb ik jonkies op voorraad.

vooral genieten - ons tuinseizoen is maar kort en in de wintermaanden zijn er weer andere leuke dingen te doen.

• lutetia

Loes,

Leuk dat je ook van bijzondere kuipplanten houdt ik heb er heel wat en woon in Culemborg.Je bent van harte welkom!Luut

• Margriet

Perfect lijkt me. Geniet gewoon. Er is geen tuinpolitie hoor! :-)

• kuuk

Ja heb ik ook last van. En snoeien doet bij mij altijd groeien maar niet bloeien :S. En tuinieren is immers vooruitzien, en ook dat ontbreekt bij mij wel eens …

• n

Prioriteiten stellen…… heb ook een drukke, volle baan en vind veel dingen leuk om te doen maar door economisch met m´n tijd om te gaan lukt het meestal wel de dingen in m´n tuin op tijd te doen. Hoewel ook ik soms laat ben met bijv het in de volle rond zetten van de dahlia´s en ze dan maar zo maar ergens neerzet waar nog ruimte is. Zo nu en dan pakt dat nog heel aardig uit kan ik je verzekeren.

Dit jaar hen ik de hagen pas laat geknipt. Daar had ik toen wel spijt van. Veel meer werk maar met een beetje geluk hoef ik dit jaar niet meer….. Zo zie je maar ieder nadeel hep se voordeel.:D

Nina

• Hinke

Sinds ik twee tuinen heb te onderhouden gebeurt bij mij nergens echt meer iets op tijd geloof ik:-)) Alhoewel het me gelukt is de hagen thuis nog in juni te snoeien tijdens wat donkere dagen. Een coniferenheg bij de caravan moet nodig, ga ik binnenkort doen, gaat hij dood… prima, eigenlijk wil ik hem daar wel weg hebben. Zou nu mooi kunnen, de buurman is daar weggegaan en geen idee of er dit jaar nog nieuwe mensen komen. Maar voorlopig geen tijd.

En omdat ik in februari en maart nog wel wat tijd heb vind ik dan zaaien juist wel leuk maar ik doe maar een paar soorten, sowieso altijd tomaatjes voor in de kas. Maar tegenwoordig zelden meer éénjarigen want ik heb toch geen ruimte om ze te planten. En dat zaaien gaat dus meestal wel op tijd:-)

Maar dit jaar bijvoorbeeld onkruid plukken op de oprit niet, straks is er geen steen meer te zien:-) Ach misschien lukt het deze week en anders, jammer.

Hinke.