probleem hortensia

• anja

De buurman heeft problemen met zijn hortensia.

De plant geeft al 2 jaar geen bloemen.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?

1keer heeft hij hem flink terug gesnoeid.

• maria

Als het een bolhortensia is heeft hij waarschijnlijk de bloemknoppen weggesnoeid. Bij die soorten mag je niet onder de bloemknop snoeien omdat de bloemknoppen voor het volgend jaar deze zomer al worden aangelegd.

Pluimhortensia's en de nieuwere Endless Summer hortensia's kun je wel tot vlak boven de grond snoeien. De bloemknoppen van deze soorten worden in hetzelfde seizoen aangelegd als waarin ze bloeien.

Zie ook bv:http://de-tuin.com/wat-de-beste-methode-voor-het-snoeien-van-de-gewone-tuinhortensia-en-de-houthortensia/

• anja

Dank je wel Maria voor je uitleg en voor de tip.:)

• cdjpronk

Ja een beetje te veel gesnoeid. de scheuten die deze zomer groeien moet hij niet snoeien hoor

dan heeft hij volgend jaar bloemen, ja het is nog een hele tijd maar geduld is een schone zaak.:S(:D

Kees.

• loes

ik heb mijn buurman ook vorige week uitgelegd hoe dat moet, met snoeien. er staat een plant, die zeker ingekort moet worden, dus heb ik geadviseerd een aantal scheuten dit jaar (na de bloei) terug te snoeien en volgend jaar de anderen. hoop dat hij geluisterd heeft anders staat hij volgend jaar te mopperen dat er geen bloemen zijn !

• mkoenen

als hem flink tereug snoeit komt er volgend jaar geen bloemen in

je moet gewoon de oude takken er uit halen dan komen er gewoon weer bloemen in het jaar der op

gr mkoenen tuinman………….

• loes

ja, helaas moet je soms rigoreus snoeien en dan zijn er een jaar geen bloemen. daarna bloeit hij weer des te mooier.