vogelleed

• loes

vandaag de nestkastjes schoongemaakt. deze koolmeesjes waren toch best volgroeid, maar toch niet uitgevlogen. hoop dat de anderen het wel gered hebben. nu nog het nestje van de pimpelmeesjes. die ouders waren echt heel druk bezig, dus hoop maar dat daar alleen maar een mooi leeg nestje in zit.

• maria

Hier zijn dit jaar ook een paar legsels ( door voedselgebrek?) doodgegaan. Maar toch komen er hier momenteel een stuk of 10 koolmezen pindakaas, havermout en vet eten.

• loes

maria, ik heb toevallig vanmorgen verse pindakaas opgehangen, maar zie heel af en toe een koolmeesje hier kijken. had verwacht dat de pimpelmeesjes wel zouden komen badderen bij de vijver, maar niets gezien.

• maria

Pimpelmezen zijn veel afstandelijker dan koolmezen. Ook zie ik ze nooit in groepjes, terwijl koolmezen kennelijk meer van gezelligheid en gekibbel houden.

• loes

p & k kwamen hier tijdens de broedtijd dus heel de dag bij de pindakaas snoepen, maar de 2 soorten gunnen elkaar niets. ik las dat ze verder in het jaar wel vaak samen optrekken. mischien komen ze met wat koeler weer wel weer hier eten. ik hoop het, want het is zo gezellig om ze in de weer te zien.

• plantadvies

Blijft een zielig gezicht.

Plantadvies

• Paula

Dat heb ik vorige maand gehad. Eerst veel activiteit en plotseling niks meer. Voorzichtig in het nest gekeken, geen beweging. Toen ik het nest opende, lagen er negen dode koolmezen in. Sommige met al duidelijk zichtbare veertjes en andere nog volledig naakt. Zoooo zielig.

Paula

• loes

ik wil eigenlijk niet kijken, maar vindt de nestjes op zich zo prachtig. samen met mijn kattenhaar zat er rode wol bij en zou wel eens willen weten waar ze dat gepikt hebben :)

• maria

Recycling:

Als mijn hond in het voorjaar getrimd wordt neem ik een vuilniszak vol haar mee, hang er zelf wat van in de meidoornhaag en de rest hangt een vriendin van me op voor de vogels. Vooral koolmezen gebruiken het.