komkommer???

• lutetia

In het voorjaar heb ik komkommers gezaaid;beide doen het goed.De hoogste heeft nu twee bloemen,maar die zijn blauw. Ra,ra, wat kan dat zijn?een andere solanumsoort?de bloemen zijn een beetje trompetachtig en vrij lichtblauw. Luut

• Paula

Solanum en komkommer zijn toch 2 heel verschillende planten. Heb je nog nooit een komkommer gekweekt? Het blad is veel groter, een beetje stekelig aan de onderkant, ook de stengels zijn iets stekelig behaard.

Paula

• lutetia

Dat weet ik wel;ik ken ook veel solanumsooren;(k kweek al jaren komkommers. luut

Inmiddels blijkt dat het geen komkommer iis;misschien heb ik heel Herwig en Botanica niet grondig genoeg doorgenomen om de naam van de plant wel te weten te komen.

De hoofdstengel is hoekig;de bloem lichtlauw; de zich in de de laatste dagen ontwikkelende zaaddozen zijn zeshoekig;het blad is diep gezaagd. Luut

• Paula

Dan is het toch duidelijk dat die met blauwe bloemen geen komkommer is. Kun je geen foto plaatsen? Wordt het wellicht duidelijker.

Paula

• loes

kan alleen maar aan komkommerkruid denken. maar dat is bij mij al heel lang aan het bloeien.

• maria

Blauwe winde??

• lutetia

Paula,

Een groot aantal eenjarigen dat bij ons gekweekt wordt hoort tot de nachtschade-achtigen: het,solanum geslacht.bv komkommer,courgette,aardappel,tomaat,solanum rantonetti enz. enz. Luut

• Carin64

Luut, tomaat, aardappel,aubergine en nog vele anderen horen tot de solanum oftewel nachtschadefamilie. De komkommer hoort daar helemaal niet bij, maar is familie van de augurk, meloen en pompoen. De bloemen van beide families zijn ook duidelijk verschillend.

• Paula

Sorry Luut maar komkommer hoort niet bij de Solanum. Maar zoals Carin ook al zegt tot de familie van de augurk Cucurbitaceae

Paula

• lutetia

kennelijk is een eerder antwoord dat ik gaf,niet geplaatst.Wellicht werd de k. vroeger wel tot de .solanumsoorten gerekend;hoe dan ook:ik zat nu fout. mijn excuses.! Maar wat is het dan wel? ik ga morgen of overmorgen met een stengel met bloem en zaaddoos naar ons tuincentrum. Luut