welke exoot is dit?

• karin70

Wie weet welke plant/boom dit is. Ik heb het zaad van iemand gekregen die het heeft meegenomen uit Equador. Het waren vrij grote platte zwarte zaden.

• loes

ik heb iets soortgelijks gehad - dus platte donkere zaden en dit blad - en dat was de caesalpinia pulcherrima. heel mooie bloemen

• boerderij bert

Nou je zegt Loes: ik heb deze ook wel eens gehad maar geen bloemen ervan gezien.

Was ook kennelijk niet winterhard. Zaden komen heel gemakkelijk en snel op.

• loes

inderdaad bert. een nachtje voorweken en als ze dan in licht en warmte tot ontkieming komen, zie je ze gewoon groeien. jammer genoeg heb ik ze ook niet tot bloei kunnen brengen, maar ik heb ze wel al in het echt gezien. daarom wou ik het graag proberen.

• karin70

Ik heb nog een naam gekregen die wel eens zou kunnen kloppen:sesbania punicea rattlebox.

Ik denk dat een van deze twee het moet zijn.

• loes

ik denk dan eerder aan de sesbiana. ken ik uit zuid afrika. wordt meer een boompje (onder de juiste omstandigheden). de plant die bert en ik in gedachten hadden heeft een meer compacte struikvorm en na de spoedige ontkieming, een lastig pakket :) succes ermee en laat ons weten hoe hij zich ontwikkeld

• boerderij bert

Ook sesbania heb ik wel eens gehad.

Zelfde verhaal. Op het plaatje prachtig maar in de praktijk in Nederland te moeilijk helaas.