bijen

• kitty

Ik heb het opgewekte idee dat ik meer bijen in de tuin zie dan vorige jaren. Wel in tegenstrijd met alle verhalen die je hoort maar het viel me echt op.

Hebben jullie ook zoiets?

Kitty

• Anly

Bij mij in de tuin zitten altijd al veel bijen, maar dat komt denk ik omdat mijn buurman imker is, 2 huizen verderop heeft ook 3 of 4 bijenkasten staan en een klein stukje verder in de straat woont Daan, die professioneel imker is (Bijdaan in Hoenderloo). Dus mijn tuin is niet helemaal een goed voorbeeld waarschijnlijk… hihi.

Ik vind het een super interessant beroep, mijn buurman wilde me wel van alles erover leren, maar daar ben ik nog niet aan begonnen, ik heb (voor de mensen die mij kennen een overbodige opmerking) al aardig wat hobby's, de tijd om er nog iets bij te gaan onderzoeken ontbreekt me een beetje, als ik over een paar jaar gepensioneerd ben misschien?!

Maar ik zet wel mijn tuin vol met bijenvriendelijke planten en veel bloeiende kleur!!! Daar ben ik ook druk mee..

Groetjes,

Anly

• maria

Momenteel zie ik tamelijk veel solitaire bijen die de calluna bevliegen. Maar die zijn er altijd wel geweest .Honingbijen zie ik al een paar jaar niet meer, er zijn hier blijkbaar geen imkers meer in de buurt.

• loes

hier zijn ook best veel bijen. momenteel is de blauwe knoop favoriet, maar ook de blauwe regen die weer flink bloeit. ik heb geen imkers in de buurt dus allemaal wilde bijen. in een documentaire op de bbc hoorde ik dat die 2/3 van de bestuiving op zich nemen, dus de achteruitgang van de “imkerbijen” is niet helemaal fataal voor het geheel. gelukkig weten ze de weg naar onze tuintjes in de betonjungle nog te vinden.

• kuuk

Voor m'n keukenraam heb ik Lavatera's staan en daarin is het heel heel druk. Neem aan dat het bijen zijn, ze zijn vrij groot en donker. 'k Moet er steeds naar kijken en weet nu waar de uitdrukking “bezig bijtje” vandaan komt.

• kuuk

oeps verkeerd draadje…

• martine

Veel bijen op de verbena bonariensis, op de oregano etc

• loes

ja, die heb ik ook, maar zijn zo hoog dat de bloemen ergens tussen het groen van de akebia verstopt zitten. of daar dus dan nog bijen op af komen, kan ik niet zien. en nu dan de zonnehoed. daar zijn ze ook dol op. een paar mooie dagen en we krijgen weer een explosie van nieuwe bloemen.

• cowi

ja ook bij mij in de tuin veel bijen,het was een paar weken geleden een ware explosie. Ik heb ook het idee dat het er meer zijn dan verleden jaar .Het juiste aantal weet ik natuurlijk niet want ze zijn niet te tellen.Maar het is zo leuk om te zien dar ze elk klein bloempje onderzoeken terwijl er al tientallen geweest zijn.

gr. cowi