stekken nemen

• loes

zojuist naar gardeners world gekeken en monty vindt dit de ideale tijd om stekken te nemen. vindt ik zelf ook :) hij nam stekken van de pelargonium en heeft gehoord dat de stekken sneller wortels maken als ze in vitamine c gedoopt worden (dus ipv hormoonpoeder of gel) een vitamine bruistablet in water oplossen en het stekje hierin dopen. hij doet een testje met en zonder, wie bedenkt zoiets ? ik ben benieuwd. maar mijn stekjes doen het zonder al deze hulpjes toch ook prima.

• maria

Dat soort verhalen zijn meestal bakerpraat. Ik stek pelargoniums overigens het hele jaar door zonder stekpoeder enz. Zo deed mijn moeder het ook al.Als de omgevingstemperatuur maar hoog genoeg is en er nog wat licht is.

• ann

Stekken gaat nu heel goed ik ben al een aantal weken bezig met stekken nemen van de Salvia's en andere soorten. De Salvia's wortelen vaak al in een week tijd met en zonder stekpoeder of gel. Ik ben ook benieuwd naar het resultaat van Monty heb het programma niet gezien maar morgen vroeg komt de herhaling.

Ann

• loes

pelargniums het hele jaar door stekken ? nou, dat gaat in deze maanden toch het best, want je geeft zelf aan dat temp en licht goed moeten zijn. van die lijzige stengels stekken heeft geen zin. ik kan monty alleen maar gelijk geven als hij zegt dat in bijv aug. de meeste planten gezond en groeikrachtig zijn, dus mooie stekken. als er bij mij op een ander tijdstip iets afbreekt of een plant klaar is voor de vuilnisbak, dan wil ik wel een stekje wagen. en soms beginnen ze heel goed en geven ze in de loop van de winter toch de moed op. sommige planten duren ook heel lang. ben vorig jaar een blad van een mooie chirita gaan stekken en dat zijn nu kleine plantjes met wat knoppen. weet niet of kwekers voor alles een snelle methode hebben, maar anders neem ik mijn petje af voor het geduld

• maria

Mijn stekken hebben nooit koude voeten want ze staan op bodemwarmte. Maar die luxe had mijn moeder niet, haar stekken stonden in de vensterbank boven de centrale verwarming.

• mike

Leuk bedacht, maar ik zweer inmiddels bij Clonex. Alles wortelt binnen no time…