gloriosa

• loes

had ik vorig jaar nog planten met wel 25 knoppen/bloemen, is het dit jaar droevig gesteld met de oogst. de planten groeiden voorspoedig, maar toen kwam er nog ineens een koudeperiode en bleef de groei stilstaan en met een paar (mischien 10) bloemen moest ik het doen. ben nu de knollen aan het rooien en er zit er eentje tussen die wel heel erg zijn best heeft gedaan en nu ipv 2, wel 6 uitlopers gemaakt heeft. geen wonder dat hij geen energie meer had voor bloemen maken :)

vorig jaar.

en het 6 potig wonder van dit jaar - met links hoe het zou moeten zijn

• Carin64

Ik heb dit jaar voor het eerst deze knol. Ik heb drie stuks in een grote pot geplant en deze staat in de kas. Ze hebben het geweldig gedaan. Bijna drie meter hoog en ik schat samen zo'n honderd bloemen en ze bloeien nog steeds. Daarom snap ik ook niet helemaal waarom jij nu al rooit. Is het niet normaal dat de mijne nog bloeit? Ik dacht dat ik de pot straks ook gewoon droog en warm binnen kon zetten met knollen en al? Of moet ik de knollen opgraven?

• loes

michien ben jij wat later begonnen met oppotten. ik heb altijd de knollen van het vorige jaar. van de “tweepotige” breek je er eentje af. dus precies in het midden. en dan heb je weer 2 nieuwe groeipunten, dus planten. je mag ze in de droge aarde/potten laten zitten als je dat verkiest, maar dan krijg je niet 2 planten uit die 2 punten. hij doet zijn energie maar in 1 scheut. als je straks stopt met watergeven, sterft de stengel vanzelf af. op een gegeven moment zal hij gewoon los komen van de knol. draai dan voorzichtig de pot om en de droge aarde valt vanzelf van de knol. deel ze en bewaar ze in een papieren zakje op een zeer donkere plaats. na een paar maanden zal je weer een licht groeipuntje zien verschijnen (als je stiekem even kijkt in het zakje) en dan hangt het van jouw af wanneer je ze weer wilt oppotten. zodra je ze weer in de pot met aarde doet, en water geeft, zal hij gaan groeien. ik heb ze graag in juni/juli in bloei, dus begin in april, maar soms heb ze een eigen willetje en als het puntje te groot wordt, moeten ze gewoon in de aarde.

geniet nog maar van jouw bloemen - ik vindt ze schitterend.

• loes

in 2011 tijdens de kom in de kas dagen, bezochten wij een grote gloriosa kweker. dan wel voor de bloemen, maar hij moet toch ook altijd beginnen met de knollen. zoals je ziet, ontwikkelen ze ook bij hem, zeer verschillend.

• anneke Im

ik heb twee bloemen gehad de andere stengel deed niets . Ik heb ze ook al op geborgen vrijdag in het zakje en onderin het tuinkoffertje dat in de kelderkast staat waar ik tuin spulletjes in bewaar zoals andere zaadjes en steekertjes, snoeischaren

• Carin64

Ik weet niet meer precies wanneer ik hem opgepot heb, maar zeker in april. Ik vond wel dat het lang duurde voor ze boven de grond kwamen maar toen dat eenmaal gebeurde in mei ging het ook snel en in juni bloeide hij toch ook al.

Ik las wel dat ze redelijk warm moeten overwinteren, minstens 13-16 graden. Is jouw kelderkast dan niet te koud Anneke?

• anneke Im

Carin de zakjes liggen in een plastic koffertje op de plank bij de deur ,ga niet de trap afdaar is het 7 graden Bovenin is 12graden of meer zelfsvind ze erg mooi de bloemen .ik ben aan gestoken door Loes daar stonden ze ook zo mooi .

gr Anneke

• mike

Ben je al aan het rooien? Hier bloeien ze nog volop! Sinds juni al en sturen telkens nieuwe bloemstengels omhoog. De oude zijn nu weliswaar aan het verwelken, maar momenteel heb ik nog zeker 30 bloemen en 20 in knop vanuit 2 potten. De oude hebben flink wat zaden gemaakt, - die ga ik straks oogsten en zaaien in het voorjaar. Goeie tip van het in 2en knippen van de de vertakte broedknollen! Dank. Mike

• Paula

Dan vraag ik me af wat een kweker met die bloemen doet. Ik heb ze nog nooit in een boeket gezien.

Paula

• loes

dit hing bij de kweker waar wij mochten kijken

ik weet niet of je op 30/4 naar de inhuldiging van onze nieuwe koning in de nieuwe kerk, gekeken hebt. die was nl versierd met duizenden gloriosa bloemen.

bij mijn plaatselijke plantenwinkel liggen regelmatig van die lange dozen gevuld met bolle cellofaan zakjes met ieder 5 bloemen, voor een euro.

ik heb ze ook al vaak in boeketten gezien.