sollya heterophylla

• loes

deze plant staat al maanden te bloeien en ik had hem eigenlijk een beetje verwaarloosd. nu krijgt hij weer regelmatig water en gelijk nieuwe scheuten en knopjes. ik weet niet of het op de foto goed te zien is, maar er zitten nu allemaal super mini “komkommertjes” (zaaddoosjes) aan en vraag mij af of het zin heeft deze volgend jaar te zaaien. ik weet niet hoe lang het duurt eer deze plant van zaaitijd tot bloei komt. iemand er ervaring mee ?

• kuuk

Nou geen idee maar vindt het wel een hele leuke plant. Nog nooit gezien zelfs.

• ann

Loes ik heb hem dit jaar in januari gezaaid en zijn nu zo'n 10 cm hoog ook al een keer getopt. Wanneer ze in bloei komen weet ik ook niet afwachten.

Ann

• loes

bedankt ann. ik ga de zaadjes (wanneer ze rijp zijn) bewaren en ook vroeg beginnen met zaaien. het is wel een wat rommelige plant die je vanaf het begin goed moet opbinden. zo te lezen duurt dat nog wel even :). bloeit maandenlang en is gewoon gezelig om naar die ongelooflijk vele blauwe bloemetjes te kijken. het stammetje is al wat verhout, dus zal mischien wel ouder dan 2 jaar wezen. zal hem in ieder geval beschut wegzetten van 't winter en wie weet geniet ik er volgend jaar weer van. staat overigens in heel losse grond, zoals waar orchideen in groeien. zo kwam hij van de kweker

grts

• mike

Sollya is idd gemakkelijk te zaaien. Alleen duurt het even, 2 tot 3 jaar, voordat je weer van bloemen kunt genieten. Stekken gaat beduidend sneller…

• loes

hi mike, leuk dat je er weer bent. wat goed uitgekiend met het weer en jullie laatste open tuin weekend. wat een omslag zeg. moet niet lang duren of de verwarming gaat aan ! je hebt gelijk met het zaaien van de sollya. probeer bestaande plant over te houden. maar jij weet ook wel hoe verslavend het is om zaad te oogsten ook al doe je er verder niets mee. er staan hier al weer allerlei potjes met van alles te drogen. voor het geval er volgend jaar geen planten te koop meer zouden zijn :)

• ellen

kan iemand wat mee zeggen over het zaaien. hoe diep en omstandigheden, vocht warmte enz

• loes

hoi ellen. toevallig dat ik nog even een pagina terug kijk en je berichtje lees. je had zeker al gelezen wat de anderen schreven. ik heb vorige week een paar stekjes genomen en ook een paar van die groene peultjes. ze staan hier vlakbij me om wat te drogen en nu zie ik dat ze wat zacht en bruinig geworden zijn en toen ik ze aanraakte, vielen er best wel flinke bruine zaadjes uit. dus ik heb even gekeken op internet wat er over geschreven wordt. de RHS site geeft aan dat ze in het voorjaar bij 10-16 gr gezaaid kunnen worden. met dit formaat zaad kan je ze met een heel dun laagje zaaigrond bedekken. een australische site (daar komt de plant vandaan) schrijft dat je de zaadjes even in bijna kokend water moet leggen (heat treatment omdat daar veel zaden pas ontkiemen als ze verbrand zijn). ik weet niet of je hier over de deno methode gelezen hebt, want ik probeer al mijn zaad in ieder geval op die manier. gebruik even de zoekfunctie.

verder nog even geduld hebben

grts