Ratten

• mike

Al ruim 2 weken zaten er elke ochtend 2 jonge ratten in het vogelhuisje het voer voor de mussen en tortelduiven op te eten. Had een val voor ze gezet, maar zonder resultaat. Toen de windbuks gepakt en op ze geschoten. Ik raakte er verhip eentje. Nummer 2 bleef komen. Eergister schoot Hanjo op deze en heeft 'm flink geraakt. Overal bloed, dus dat was afdoende. Sindsdien weer een en al musjes in het vogelhuisje en tortelduiven. Maar geeft toch een raar gevoel dat je een dier hebt gedood…

• maria

Voedertafels zijn gemakkelijk bereikbaar voor ratten Voer voor vogels kun je beter aan een dunne ijzerdraad ophangen aan een boom o.i.d. Daar komen de ratten niet bij is mijn ervaring.

• kuuk

Ja, kan me er wel iets bij voorstellen, je hebt negatief ingegrepen in de natuur, maar dat ging niet zomaar, het had een duidelijke reden. Mensen moeten de natuur wel eens helpen omdat er anders overlast komt, dat gebeurt overal. Maar zeker mensen die van de natuur houden vinden dit zeker niet leuk…… (sta ietsje versteld van m'n eigen woorden…)

• Paula

Kan me heel goed voorstellen dat je zoiets niet makkelijk doet. Ik heb vorige week een postduif moeten doden. Het arme beest zat in de tuin van de buren. Die is doodsbang voor vogels. Ze vroeg mij of ik eens wilde kijken want hij bewoog niet, ook niet toen ze er voorzichtig een steentje naar toe gooide..Ik heb hem naar mijn tuin gehaald, goed nagekeken maar geen verwonding kunnen ontdekken. Hij heeft de nacht op mijn terras doorgebracht. De volgende morgen kon hij nog steeds niet vliegen maar lopen ging ook niet. Kukelde telkens naar voor op z'n gezicht. Zo zielig!! Heb 'm de nek omgedraaid. Heel heftig!! Begrijp dus heel goed wat je voelt. Ook al was het “maar een rat”.

Paula

• maria

Het de nek omdraaien van een duif die kennelijk een hersenbloeding heeft gehad (is waarschijnlijk ergens tegen aan gevlogen, vaak zijn dat ramen) is een daad van barmhartigheid om het dier uit zijn lijden te helpen. Het is wel goed om zoiets eens te doen. Vele malen uitvergroot is wat een arts doormaakt als hij een mens uit zijn lijden helpt.

Een rat doden omdat je“er last van hebt” .is m.i. toch iets anders Voedertafels, composthopen, kippenhokken enz.trekken nu eenmaal ratten aan. Ik probeer door schade en schande geleerd, zoveel mogelijk te vermijden dat ratten bij voer kunnen komen. Soms lukt dat niet en dan probeer ik ze te vangen en zet ze uit bij de gemeentelijke stortplaats. Heel schijnheilig, ik kan het niet over me verkrijgen zo'n mooi intelligent dier te doden…Vooral de jongen zijn erg leuke beestjes…