welke klimplant is dit ?

• loes

dit is een van de planten die mooi stond te wezen in de botanische tuin van madeira. klom daar tegen een hoge muur op. de bloemen verschuilen zich helaas achter het blad en de talloze hagedisjes krioelden constant van de warme (alle muren zijn er heerlijk warm) muur, in de bloem en er weer uit. vond het een schitterende verschijning en heb zo het idee dat als wij hier op tijd zaaien, hij het tijdens een mooie zomer, hier in NL ook wel zal doen. was echt een zachte eenjarige stengel die constant nieuwe slingers maakt. ik heb al het eea doorzocht, maar ben er nog niet achter. en helaas stond er ook geen naambordje bij.

wie o wie :S

• de Haan

Zoek eens op Duitse pijp, Aristolochia

• g.m.van wijk17

Naar ik vermoed is het een winde-soort Was al het blad eenlobbig? Luut

• loes

aristolochia - een enorme familie, maar niets wat op mijn ontdekking lijkt.

luut, ik begrijp dat de tekening in de bloem een beetje aan een winde doet denken. toch was het een stevige bloem, hoewel zo mooi als van zijde. je ziet een lichte kring om de bloem en dat is gewoon een weerkaatsing, zo glad. nog nooit zoiets bijzonders gezien. en dan bedoel ik dat glimmende en niet de vorm. het blad is helemaal zoals op de foto.

binnenkort zal er hier op het prikbord wel een liefhebber kijken die zo even de naam uit zijn mouw schudt. kan nooit zo bijzonder zijn. natuurlijk zag ik op madeira planten die ik nog nooit in het echt gezien had, maar van de meesten heb ik toevallig toch de naam kunnen vinden. ik maak nog een nieuw draadje met fotos van de mooiste.

• Mike

Lijkt erg op canaria canariensis. Mike

• Antoinette

Zet je vraag en foto's eens op het madeira prikbord!

Antoinette.

• loes

Mike, helaas. de felle kleuren duiden op een evt. familielid, maar bloem, bloeiwijze en blad lijkt in de verste verte niet op “mijn” plant. was het leuk in portugal. en jammer dat je weer terug naar NL en de enorme taak van alle planten weer naar binnen slepen ? sterkte ermee.

Antoinette, helaas is het madeira prikbord er eentje waar weinig activiteit is. en over bloemen wordt al helemaal niet geschreven. denk dat ik maar een mailtje naar de botanische tuin stuur, met een foto en de plaats waar hij staat. meestal zijn plantenliefhebbers wel geneigd een beetje extra moeite te doen om elkaar te helpen. had het toen ter plaatse moeten vragen.

verder ga ik vanavond nog een duitse zaden-site (waar ik wel eens zaad bestel) van a-z doorspitten. is weer zo'n geval van “ik zal er achter komen” hoe dan ook :) zoals het er nu voor staat ben ik sterk van plan om in mei weer terug te gaan om het eiland met andere bloemen te bewonderen.

• Mike

Hoi loes. Het wás niet leuk in Pt, maar het ís leuk in Pt. Want we zitten er nog tot zondag.

Succes met je speurtocht!

• loes

ach ja, de techniek staat voor niets ! de wereld is zo klein geworden. geniet er maar flink van. grts aan hanjo

• loes

het heeft heel wat zoekwerk gekost, maar ik heb hem !!

er was niets wat er op leek. vaak neigde ik toch wel naar de winde, maar dat is een enooooorm grote familie. vanavond weer een ingeving en googlede met “flowering climbers”. eindeloos veel afbeeldingen op die site en net wanneer ik denk dat het weer niets wordt, is daar dat ene plaatje. onmiskenbaar. het is de ipomeia africana - de stictocardia macalusoi uit oost afrika, dus helemaal niet inheems aan madeira. het zaad is te bestellen dus zie mijn voorgevel(tje) volgend jaar al helemaal bedekt met deze beauty :)

nu hoort bij de foto die ik tegenkwam, de naam S. macalusol en later zag ik dat als je de naam S. intoetst in het zoekbalkje, er nog een paar familieleden boven komen. ik heb ze aangeklikt en vindt ze allemaal even mooi. welke ik dus precies gefotografeerd heb, zal ik wel niet achterhalen. hawaii eigent zich de plant qua naam ook toe, maar alles wat ik gelezen heb wijst erop dat madagascar de oorsprong is. ben daar ooit geweest, maar kan me niet herinneren dat ik struikelde over exotische planten. wel dieren.