Strelitzia nicolai

• Mike

Gisteravond bij vrienden gegeten in Arroteia/Zuidoost-Algarve en mijn ogen uitgekeken in de prachtige tuin. Er groeit o.a. een strelitzia nicolai van bijna 9 meter hoog, die in volle bloei is. Indrukwekkend. Maar ook andere interessante planten, waarvan ik het bestaan niet eens afwist. O.a. een bodem-/muurbedekkende kruipende vijg, allerlei aparte heesters waarop epiphytische orchideeen groeien, een curry-leaves-boom ( wiens kruidige blaadjes in het hoofdgerecht waren verwerkt), enz. enz.

Maar die strelitzia, wow! Ben benieuwd wat ik hier verder nog tegen kom. In ieder geval ook Solandra in volle glorie gezien, bloemen van 20 cm groot. En overal in de berm bloeien ipoamea's, wonderboom, oleanders, bougainville's, pandorea enz. nog volop. Een tuiniershart gaat hier sneller kloppen…

• anneke Im

Dat kan ik mij voor stellen Mike, geniet er nog maar van .maak maar mooie foto,s voor ons .

Loes heeft mij ook al het een ander gemaild die heeft ook erg genoten van Madeira , Mijn hart gaat ook harderkloppen als je zo iets leest. nog veel plezier groet ook aan Hanjo

Anneke

• loes

oei, mike, ik weet hoe je daar loopt te genieten. ik heb ook zoveel gezien waar ik het bestaan niet van wist. de strelitzia is de nationale bloem van madeira en nog volop in bloei, maar ik ken de “bomen” natuurlijk ook uit zuid Afrika . ook veel van de protea familie was er te vinden. in mijn zoektocht naar die klimplant, stuitte ik ook op de solandra - die bloemvorm lijkt er ook veel op en moet wel erg mooi zijn in t echt.

geniet nog even. als je thuis komt is helaas het mooie weer voorbij. het was tot vandaag nog heerlijk.