terug?

• lutetia17

Bij mij heb ik in de tuin nauwelijks schade;alleen enkele omgewaaide planten.

Ik ben benieuwd of H. en Mi vandaag terug hebben kunnen vliegen uit Portugal!

Aan hun kant zal de storm veel sterker geweest zijn evenals bij vele anderen in het noorden en Westen, Ik leef mee met allen die schade hebben geleden.Luut

• Hinke

In Friesland was het heftig, ik was de hele dag thuis, gelukkig deze keer geen rondvliegende dakpannen maar mijn kas is kapot en er zit een kras en deukje op/in de auto door een omgewaaid vogelhokje. Ik had vanmorgen vroeg nog wat losse kleine dingen opgeruimd, de zware potten had ik laten staan, die zijn zo zwaar dat ik ze niet kan tillen maar ze lagen toch om. Eén dakplaat van de kas ben ik kwijt, hij lag eerder op de dag in het weiland achter ons huis maar ik zag dat eigenlijk op het heftigst van de storm en op dat moment had het geen zin om naar buiten te gaan en te proberen om met die plaat naar huis te lopen. Toen de storm een beetje geluwd was ben ik gaan kijken maar de plaat was verdwenen. Kan wel kilometers ver weg gewaaid zijn. Morgen de verzekering maar bellen of ik hier nog iets van vergoed krijg, geen idee hoe ze zoiets regelen, de kas is al 8 jaar oud. Ik zie het wel, de auto komt wel goed, morgen de schade even bij de garage op laten nemen en dan wordt dat wel geregeld en ach het zijn maar dingen.

Hinke.

• loes

hinke, jammer dat het bij jou een beetje een puinhoop geworden is. zoals je al aangeeft, het zijn maar vervangbare spullen. gelukkig is het nog niet midden in de winter en gaan we vrolijk opruimen en verder. ga er maar vanuit dat dit eenmalig is. ja, bij zo'n open vlakte als bij jou, is die wind onstuitbaar. hier was het ook bar. zeker rond het einde van de ochtend. ik heb 10m hoge coniferen in de buurtuin, tegen mijn schutting/kas aan staan. dat stond gevaarlijk te wiebelen en zwiepen, maar alles bleef heel.

na een heftige regenbui vanavond, is het nu weer rustig.

• maria

De gebouwen zijn gelukkig onbeschadigd. Maar verder is er op mijn terrein veel boomschade, afgewaaide takken die te groot zijn om met mankracht te verplaatsen, bomen die met kluit en al omgewaaid zijn en paden versperren enz.

Hulde aan de mannen van de vrijwillige brandweer die tot laat in de avond bezig waren de wegen vrij te maken.!!!

• Hinke

Fijn dat de gebouwen nog heel zijn Maria maar heel erg jammer van de bomen. Zag op Omrop Fryslân een echtpaar waarbij zo'n beetje alle bomen ook met wortel en al waren omgewaaid, triest.

Mijn ‘strater’ zou gistermiddag een deel van de oprit opnieuw bestraten maar hij heeft toch eerst maar als vrijwillige brandweer man geholpen bomen en takken te zagen, dus kwam hij vanmorgen bij mij. Ook prima, de weg weer vrij en veilig is belangrijker dan mijn straatje, wat er nu overigens weer mooi strak bij ligt. De kas mist nog de helft van het dak, ik vond de nota nog en heb dat samen met de schade aan de auto naar de verzekering gemaild. Ik ben benieuwd of ik voor de kas nog iets vergoed krijg.

En wat was het vandaag heerlijk weer, Gras gemaaid, onkruid geplukt en de ravage in de kas opgeruimd, genieten nog even zo laat in het jaar.

Hinke.

• maria

Zo, het kleine werk dat ik zelf kan doen is gebeurd. Het erf ziet er weer netjes uit, de paden zijn weer goed beloopbaar, hoewel ik wel hier en daar een omweggetje moet maken rondom een gevallen boom. Dat is dus werk voor de tuinhulp met de motorzaag .De bomen die niet op de paden gevallen zijn, laat ik liggen. Er zijn er een paar met kluit en al omgewaaid. Als je dat laat liggen kunnen er de komende jaren spannende dingen gebeuren….Een heel grote eikentak zal een leuke klimboom worden, maar ik heb geen geiten :D

• Hinke

Lijkt me mooi om te zien hoe de natuur bezit gaat nemen van de omgevallen bomen. En geiten zijn te koop Maria:)

Hinke

• loes

inderdaad een goed idee, maria. ik heb ooit een reportage gezien over een stuk bos in drenthe. die provincie is in de 70ér jaren zwaar getroffen door een storm en enorm veel bomen overleefden dat niet. er is toen een deel van een bos, ongemoeid gelaten en 25 jaar later ging de camera terug (met boswachter) om vast te leggen wat de natuur er achteraf van gemaakt had. werkelijk indrukwekkend. mossen, insecten, noem maar op - van alles had zich daar thuis gemaakt.

maar in ieder geval fijn dat jij en het huis geen schade opgelopen hebben. en het weer is nu goed om nog even de rommel op te ruimen. ik heb gistermiddag het voortuin/straatje weer netjes gemaakt. ipomoea was het mooie af en verstrengeld in mijn ijzeren hek. is nu makkelijker te verwijderen dan wanneer de vorst er vat op gehad heeft. afgelopen zaterdag een zak bolletjes van de mini agapanthus (brodiaea kon. fabiola) gekocht en die moeten nog even in de grond gestopt worden. het is daar overhoop gehaald van ‘t zomer en ik ben bang dat er bolletjes verloren gegaan zijn. dan kunnen ze weer jarenlang d’r best doen.

• martine

Hier geen stormschade gelukkig, wel nog steeds bloeiende planten, dat is toch heerlijk !

• boerderij bert

Hier enkele dikke takken van een paar eiken afgebroken.

Gelukkig naast de kas. Toch weer een hoop rommel op te ruimen met m'n zere rug.