welke bloem en hoe door de winter

• loes

bij mij gaat het eigenlijk ook zo. heb hem nu wel op een droog, beschut plekje hangen, maar uiteindelijk zal hij wel in de vuilnisbak eindigen. ik heb gewoon de ruimte niet om alles vorstvrij te overwinteren. in het voorjaar is er wel weer ergens een jonge plant te vinden die ik tot een mooi exemplaar opkweek

• g.m.van wijk

Zijn jullie liefhebbers van planten? Je gooit een plant toch niet weg?Ik houd ze-met wat moeite-over;ze hebben het dit jaar ook weer prima gedaan. Luut

• Hinke

Luut ik kan ook eigenlijk nooit planten weggooien maar soms zijn er gewoon te veel of ze zijn te groot om over te houden. In Friesland is een plantenopvang, soort van kringloopwinkel voor planten plantenopvang

Die heb ik gemaild en een paar weken geleden hebben die bij mij een heel stel planten en potten gehaald. Ook kun je er kuipplanten laten overwinteren. Ik vind dit een heel leuk initiatief.

Hinke

• loes

goh, wat een leuk idee, Hinke. dat is inderdaad kringloop in een bredere zin. ik zou er ook van alles heenbrengen of op laten halen. mischien dat dit anderen (met de ruimte) op een idee kan brengen. ik heb me wel eens verdiept in het overwinteringsgebeuren, maar daar zaten zoveel haken en ogen aan, dat ik het thuis doe met de middelen voorhanden. dat betekend dus dat ik keuzen moet maken en planten die makkelijk te vervangen zijn, mogen zo lang ze het uithouden, blijven staan. ik heb al zo vaak veel moeite gedaan voor een plant en als het dan tijd is om hem naar buiten te doen, beloont hij mij niet met een mooi bloementooi en gaat alsnog weg. ik probeer van zo veel mogelijk planten te stekken, dat is wat makkelijker.

• maria

Wat leuk, Hinke! Ik kom wel eens in de buurt en ga er eens kijken. Ik zit nogal met een keukenlaurier die ik bijna niet meer kan verslepen. En ik vind het zonde om hem te laten bevriezen.

• Hinke

Ze komen hem vast graag halen Maria. Ik vond het al verbazend dat ze naar mij toe reden dus ik heb ook de kasten maar eens goed opgeruimd en allerlei sierpotten en potjes die al jaren niet meer zijn gebruikt er bij gedaan. Ik hoop dat ze er op die manier weer iets aan verdienen.

Hinke.

• cdjpronk

Ik had ook vrienden met een hele grote tuin en verschillende kassen, waar ik de planten wegens ruimte gebrek mocht overwinteren. Helemaal voor niets, maar ja ze hebben alles verkocht en dan moet je toch keuzes maken.Luut!!:S

Kees.