zoete trostomaatjes, welke soort?

• Hinke

Vorig jaar had ik trostomaatjes die niet echt lekker waren. Prima voor soep of zo maar niet om zo te eten, mijn zus en ik vonden ze niet zoet genoeg. Omdat ik het jaar ervoor zaadjes had vergeten te bewaren heb ik een zakje zaad bij het tuincentrum gekocht maar dus geen succes.

Wie weet een naam en/of heeft zaadjes van lekkere zoete trostomaatjes? Nu het zulk mooi weer is denk ik aan zaaien(:D

Hinke.

• loes

goh wat een geruststelling dat ik niet de enige ben die al aan zaaien denkt. gisteren gezellig een bustochtje gemaakt naar dordrecht en in de voorstraat bij vr..ken zaden begonnen met mijn wandeling. de zgn bollentoren (kamertje boven waar alle bollen straks komen te hangen) was nog niet ingericht. maar zaad des te meer. ik heb mezelf verwend met Paradisea lusitanica (portugese paradijslelie - vast). de Galtonia candicans (kaapse hyacint - vormt een bol). en de pachypodium lamerei (madagaskarpalm die mij sterk aan de plumeria doet denken, dus een lastige).

vanwege het slechte tomatenplantenjaar, heb ik geen zaad geoogst van lekkere tomaatjes. van de lekkerste gekochte tomaatjes staan hier regelmatig schaaltjes met zaadjes maar op t laatst weet ik niet meer wat wat is, dus het enige dat bewaard is gebleven is het zaad van de grote coeur de boeuf tomaat. ik moet dus ook nog even zoeken.

• ria

Als je cherrytomaten bedoelt vind ik Black cherry de lekkerste van allemaal, met vlak daarachter op de tweede plaats Gardeners Delight.

• Hinke

Ria bedankt! Ik ga even googlen waar ik die kan bestellen.

En Loes jij hebt al weer goed ingeslagen zo te lezen!!

Hinke.

• loes

ja, hinke in zo'n zadenparadijs kan je ook niet anders. ik hoop dat het een beetje lukt.

als je aan het zoeken gaat naar tomatenzaad, kijk ook naar de trostomaat “sweetie”. vanmiddag kwam ik op een site waar een mooi overzichtelijke lijst van trostomaten stond en de enige die echt als “zoet ”aangemerkt stond was de sweetie. dan is er ook de sweetelle, maar dat was op een kwekerssite dus weet niet of dat zaad te vinden is. zelf vind ik de roma tomaatjes lekkerder om in te bijten dan de hele kleine cherry tomaaatjes. momenteel vindt ik ze niet lekker, maar als ze weer volop gekweekt worden (met zon) dan lopen we de hele dag te snoepen van die lekkere gezonde hapjes. mijn leverancier is dan de markt hier op zuid. jammer dat de zelfgekweekte exemplaren pas rijp zijn als ze op de markt ook spotgoedkoop zijn.

• maria

Als ik kleine tomaatjes zou willen zaaien, zou ik het zaad van honingtomaatjes proberen. Dat is de enige kleine tomaat die in de winkel te koop is, die echt smaak heeft!! Voor zover ik weet is het zaad niet in de handel, maar er zitten per tomaat voldoende zaden in om te proberen. Hoe fertiel dat zaad is weet ik niet, maar het lijkt me de moeite waard om te experimenteren.

http://www.honingtomaten.nl/

• Hinke

Loes, bedankt. Grote Roma tomaten vind ik inderdaad ook lekker dus ik zet ze op mijn ‘te zoeken’ lijstje'.

En Maria ook bedankt voor de tip. Ik zie op de site dat ze te koop zouden moeten zijn in Joure, weliswaar bij een winkel waar ik al in geen 10-15 jaar geweest ben maar ach, dan gaan we daar weer eens kijken.

Hinke.

• maria

Ze zijn voor zover ik weet alleen in een aantal groente-speciaalzaken te koop. Het is dan ook beslist geen massaproduct.

• Miepje

Hoi Hinke,

Denk je alleen aan zaaien of wil je er ook al mee beginnen??

• Hinke

Het is nu nog wat te vroeg om te zaaien, tenminste de tomaatjes, ik denk dat ik dat pas eind februari ga doen, tenminste als het lukt zo lang geduld te hebben:-)

Hinke