zaaien Protea

• boerderij bert

Wie heeft er wel eens Protea gezaaid?

Ik ben erg benieuwd.

• loes

bert, de protea is voor mij, vanuit mijn zuidafrikaanse achtergrond, een oude bekende. heb hem zelf nooit gezaaid maar weet dat het een lastige klant is. je ziet hem ook zelden in siertuinen alleen daar waar mensen de tuin laten verwilderen wat steeds vaker gebeurd vanwege het watergebrek. dus een plant die niet graag verwend wordt. ik heb even wat opgezocht en het advies op de kirstenbosch botanische tuin site (waar ik ook wel eens zaad koop in de seedroom) staat dat het zaad in zanderige grond moet en de temp belangrijk is. snachts 4-10 en overdag 15-25 gr. ontkieming duurt 3-6 weken. eigenlijk ontkiemt het zaad in de natuur, pas na een brand en dan de rokerige atmosfeer die erna ontstaat. de natuur is toch wonderlijk.

welke soort heb je in gedachten ? het is een enorme familie met veel mooie bloemen.

• boerderij bert

Loes, ik heb protea Dutchess, Tottum protea, Protea mix en banksia mix.

Het is voor mij een probeerseltje en ik weet dat het moeilijke klanten zijn.

Ik heb gelezen dat je het zaad even boven kaars moet houden om de natuur na te bootsen.

Waarschijnlijk wordt het niks en dan hebben we dat ook weer meegemaakt.

• loes

dat is een mooie selectie. vooral de tottum (speldenkussen) is mooi. daarvan las ik zoeven op plantZAfrica.com dat het zaad voorgeweekt moet worden en het harde vliesje verwijderd, voor het zaaien. als het andere zaad er ook zo uitziet en je meerdere zaden van elk soort hebt, zou ik daarvan ook een paar vooraf weken. ik doe dat zelf met alle harde zaden. meestal heb je dan een dag of 2 later al een “beginnetje”. dat van boven een kaarsje, is ook een goede tip. zelf las ik laatst op een australische site over zaad dat ook een hitte behandeling (brand) moet ondergaan, dat je het zaad even in kokend water moet leggen. zo vindt ik het leuk om allerlei experimentjes te doen. lukt soms niet, maar meestal wel. leuke hobby hebben we :)

• mike

Proteazaaddozen zou ik, net als die van de callistemon uit Australie, gewoon even in de fik steken. Heel even dus. Evtl. wat keukenrol- of krantenproppen in de fik steken, de zaaddozen er op leggen en vrij snel weer blussen. Dan zaaien in vochtige, maar niet kletsnatte zanderige zaaigrond en bij een temperatuur van rond de 20 graden moet de kieming vrij rap volgen. Ik heb dit met de callistemonzaden gedaan en het werkte verbluffend goed.

• loes

ah, daar heb je wat aan. maar mike, je hebt het over de zaaddoos. als je het zaad los hebt gekocht/gekregen, dan heeft het mischien al deze behandeling ondergaan.

• mike

dat is te hopen, maar een klein extra fikkie kan geen kwaad denk ik…

• boerderij bert

En ik hou van fikkie steken.

• loes

stelletje pyromanen B)-

• Hinke

Volgens mij kopen de mannen alleen dit soort zaden zodat ze een reden hebben om even een fikkie te stoken:D