Clematis

• anja

bij mij loopt de Clematis al uit en de hortensia's.

is dat niet wat aan de vroege kant?

• loes

hier ook anja. natuurlijk is dat veel te vroeg en kunnen we alleen hopen dat het niet al te streng meer gaat vriezen, sneeuw mag, want dat isoleert. longkruid en de eerste sneeuwklokjes bloeien en naast de voordeur staat nog een bak met leeuwenbekje in volle bloei. en verder nog tibouchina, salvia leucantha, lewisia - gewoon in de tuin. gisteren echt “blauwe maandag”- wat een somberheid buiten, maar nu wordt het hier steeds lichter en ziet de wereld er weer een beetje gezelliger uit.

• Carin64

Hier zitten een aantal hortensia's nog gewoon in het blad. Zijn dus nog niet eens aan de winter begonnen. Tot nu is de winter natuurlijk heel zacht, maar uiteindelijk valt het me nog mee wat er al vroeg uitloopt. Dat de clematis vroeg uitloopt is redelijk normaal, want ook in koude winters is er eind januari, begin februari wel sprake van dikke en uitlopende knoppen. Ook sneeuwklokjes in januari is natuurlijk niet echt raar. Ik heb wel eens bloeiende sneeuwklokjes gehad met kerst. Ik denk (en hoop) dat planten ook reageren op andere prikkels zoals daglengte en daardoor niet al te vroeg uitlopen, want de winter is vast nog niet voorbij.

• Paula

Bij mij loopt de Boompioen uit. Als het gaat vriezen, vrees ik het ergste.

Paula

• loes

ja, jammer dat het mischien toch nog wel flink gaat vriezen. hier in het westen valt het nog steeds mee, maar toen ik laat vanmiddag op de tram stond te wachten, was het net alsof het ieder moment kon gaan sneeuwen - zo koud.

gisteren zat ik in de auto even te wachten, buiten de fietsenwinkel en daar stond in de border zowaar nog een aantal hebe struiken in volle bloei. ook de jonge vlinderstruiken leken klaar voor de bloei. bizar. ik ga dinsdag toch maar wat planten voor een paar nachtjes binnen zetten. als de kou lang aan houdt, dan moet ik het eea laten “gaan”. ik ga half feb voor een aantal weken met vakantie en dan heb ik er toch geen zicht meer op. gelukkig heb ik veel stekken genomen en die staan er allen heel goed bij.

• anneke Im

Hier ook de clematis armandii en de camelia en de pioenroos met knoppen

Het vlies doek ligt klaar zo dra de vorst begint te komen.

Vorig jaar ook gedaan en dat heeft goed geholpen ,

Ben het ook wel eens vergeten en toen waren de knoppen echt allemaal bevroren .

Groetjes Anneke

• boerderij bert

Hier momenteel minus 6 graden en ongeveer 5 cm sneeuw.

Oh wat gezellig!!!

• anneke Im

Bert ik ben er niet jaloers op !

Verlang naar en vrolijk zonnetje met wat hogere temperaturen!!(:P)

ja ik weet het het kan nog komen.:X

Anneke

• plantadvies

Gewoon even oppassen als de vorst eraan komt. Afdekken is dan voldoende. Hortensia altijd de oude bloemen eraan laten zitten, die beschermen enigszins.

• plantadvies