eigenwijze vogels

• loes

ik had een nieuw recept bedacht voor de vetbollen. maar laat die zich nou net niets aantrekken van mijn goede bedoelingen. ik heb het frituurvet en pindakaas samen gesmolten om het zoutgehalte wat minder te maken en daar lekkere zonnebloempitten doorgedaan. nou, na weken nog onaangeraakt door vogelsnaveltjes. intussen moet het bakje met pindakaas steeds bijgevuld worden en de bol tussen het zaad, is favoriet bij het roodborstje. die heeft inmiddels ook alle havermoutvlokken uit het schaaltje weggepikt.

• maria

Wat die pindakaas betreft: er is zoutloze pindakaas voor vogels in de handel. De mezen hier vreten dat niet en prefereren de “zoute” pindakaas. Alleen de bonte spechten eten de vogelpindakaas.

Een paar jaar geleden maakte ik een mengsel van vet en strooizaad in blikjes van kattenvoer. Als het vet gesmolten was, draaide ik de bodem er uit , bond er een zitstokje onder en hing dit op tot groot plezier van de mezen en andere vogels. Maar de tegenwoordige bodems kan ik er met een blikopener niet meer afdraaien. Ik strooi dus nu havermout en vogelzaad op de voedertafel en op de grond. De merels eten graag havermout, de vinken eten zaad. En de mezen krijgen vetbrokken

• loes

ik had vorig winter van die vogelpindakaas, maar het werd niet gegeten en heb ik het maar gemengd met mensenpindakaas. de merels waren van vandaag druk in de weer met besjes van de vuurdoorn. maar een appeltje vinden ze ook heerlijk.

• boerderij bert

Bij ons zijn ze al aan het derde potje toe.

Ze zijn er gek op.

Maar ook de zelfgemaakte vetbollen worden verslonden.

• loes

bert, heb je het over de speciale vogelpindakaas ? mischien als er geen alternatief is, dat ze het wel heerlijk vinden. ik had dus de combinatie bedacht en beiden op het menu gezet - en dan maken ze duidelijk waar de voorkeur naar uit gaat :)

• maria

Ook toen ik alleen de vogelpindakaas had liggen, vraten de mezen het niet….dagenlang. Zodra ik er een pot van Appie naast legde, doken ze daar in.

• loes

hier hetzelfde maria, daarom vroeg ik het even aan bert. kan zijn dat de vogels bij hem nog niet verpest/merkbewust zijn :)

• maria

Het ziet er dan ook heel onsmakelijk uit! :D

• anneke Im

hier moeten ze de speciale vogel pindakaas ook niet . het hangt hier al vanaf half December .de grote kauwen komen er nu op af .dus komt het wel op.

Voor de kleine vogeltjes hebben wij het een bedekt plaatsje gegeven aan de rozenboog en die hebben het daar gevonden pot van bas vd heijden.

mussen zitten bij de zaadhanger en de merels en roodborstje eten havermout vlokken en appeltje, besjes,kiwiestukjes rozijntjes van de vogel schaal

zo doen de vogels er wel van genieten .

Anneke

• boerderij bert

Ja Loes, wij geven alleen speciale pindakaas.

Ze lusten het heel graag.

Verder veel ander voer, zoals vetbollen, vetblokken, eigen gemaakte vetbollen, gewoon zaad, pinda's

gepelde en ongepelde, walnoten, havermout en misschien nog wat vergeten.