kruiden in de winter

• loes

we hebben het hier wel eens over goed overhouden van bijv peterselie. ik heb deze platte peterselie afgelopen mei, samen met ik meen een tomatenplant, in een zinken emmer gezet. blijft in storm en regen staan en de peterselie blijft alsmaar nieuwe stengels maken. gisteravond een flinke lading afgeknipt voor een gerecht en dacht dat ik er eens een berichtje over zou schrijven. totdat er weer mooie nieuwe planten te koop zijn, heb ik nog wel een vers voorraadje. binnen, in een potje op de vensterbank, zou mij dit niet lukken om peterselie een winter door te helpen.

• Hinke

Mijn zelf gezaaide peterselie, toevallig ook in een zinken emmer:-) heb ik vorige week in de kas gezet i.v.m. de voorspelde kou, maar die is ook nog helemaal goed. Ik heb er toen nog van geplukt voor in het eten, heerlijk!!

• maria

Wat voor grondmengsel/ bemesting gebruiken jullie voor peterselie/selderij? I k zaai of plant voorgekweekte plantjes in gewone potgrond verrijkt met wat mengmest. Maar de laatste jaren vind ik het resultaat maar magertjes. En omdat ik nogal veel ervan gebruik, vind ik de doosjes/potjes die in de supermarkt worden aangeboden behoorlijk duur.

• Hinke

Maria, ik zaai altijd in zaai/stekgrond en als de plantjes groot genoeg zijn zet ik ze in gewone potgrond. De peterselie heeft bij mij sowieso geen bijzondere behandeling gehad want ik wist niet dat het peterselie was toen ik het zaaide:-) Ik vond vorig jaar in de kas nog een zakje zaad maar daar kon ik de verpakking niet meer van lezen en ook het plaatje was onherkenbaar dus heb ik het maar gewoon gezaaid, ik verwachte prachtige bloemen…..:D maar in plaats daarvan had ik potten vol peterselie.

Mijn bieslook buiten loopt ook al weer uit zag ik.

Hinke.

• loes

ik koop gewoon een plant in grote pot, bij de supermarkt. in de emmer zit gewone potgrond. ik herinner me nu dat er ook maandenlang een rucola plant bij stond. omdat er nu een tomaat bij stond, kreeg hij lange tijd af en toe wat vloeibare mest, maar sinds die er uit is, wordt de emmer maar een beetje vergeten en af en toe in een andere hoek van de tuin gezet. ik denk gewoon dat hij het naar zijn zin heeft in de grote emmer.

• boerderij bert

Ik denk dat de mengmest iets teveel van het goede is, zeker in het begin.

• margreetw

Hier is de peterselie in de tuin ook nog mooi groen en een hele grote bos! Peterselie in een potje binnen houd ik nooit lang goed. In de tuin dus nu wel, ook omdat het nog niet echt winter is geweest natuurlijk.

Ik heb munt in een zinken emmer staan, omdat deze me teveel op stap ging door de tuin.