heerlijk!

• luut van wijk

Wat hebben we het dit weekeinde getroffen met het weer,afgezien van een stevige frisse wind.Het kacheltje in de kas staat al een paar weken uit!

Vanaf zaterdagmorgen tot nu heb ik het merendeel van de kuipplanten buiten gezet.Gisteren had ik al een groot aantal verpot en gestekt en heel veel gezaaid,vooral binnen..Met het zaaien ben ik afgelopen maandag-10/2– begonnen.Aangezien kuipplanten mijn grote hobby zijn,zullen jullie begrijpen dat ik een heerlijk weekeinde heb gehad;ben nu redelijk geradbraakt van al het sjouwen!Wat ook fijn is:de zadenlijst van de Oranjerievereniging verschijnt waarschijnlijk eind deze week in De Parel,ons lijfblad.Deze komt hopelijk voor maart digitaal beschikbaar.je moet wel lid zijn of direct worden om te kunnen bestellen! Luut

• maria

Ik laat de kachel in de kas voorlopig maar aan.. Het werkt op een thermostaat en als het warmer dan een graad of vijf wordt, slaat hij af. Mijn weilandje was vanmorgen wit, dus ik zal vannacht wel wat gas hebben verbruikt. En voorlopig zet ik nog niets buiten. Ik heb gister wel wat buiten gewerkt, de afscheiding gerepareerd die mijn buren bij het graven van een sloot hadden vernield. Loonwerkers realiseren zich niet dat zoiets voor een bejaarde vrouw toch wel erg lastig is! Maar het was lekker weer! En vandaag ziet het er weer veelbelovend uit. De crocusveldjes in mijn tuin zien er weer prachtig uit. Zaaien doe ik niet meer, behalve peterselie, selderij en bonenkruid.

• mike

Nou, hier was het weekeinde helemaal niet fijn. Volle storm, uuuuurenlang, en daarbij nog buien ook. Vandaag was het wél lekker, - weinig wind, zonnetje er af en toe bij, - terloops de hele voortuin lenteklaar gemaakt. Er bloeien duizenden sneeuwklokjes, prachtig gezicht, passanten blijven stilstaan en genieten.

Morgen ga ik ook beginnen met zaaien. De Rhodochiton moet nodig de grond in en ook de Cobaea en de Eccremocarpus. De laatste is dankzij het zachte weer enorm uitgelopen al (planten van vorig jaar) en zit vol met bloemknoppen. In februari!! Buiten!!

De geranium maderense heeft het tot nu toe ook gered, buiten. De planten zien er goed uit en zijn heel fors geworden. Het zou leuk zijn als ze in april of mei ook in bloei gaan schieten.

Verder bloeit er al van alles in de tuin: duizenden sneeuwklokjes dus, veel crocussen, longkruid, viburnum bodanense, prunus autumnalis, diverse voorjaarsirissen, de eerste gele dotters rond de poel en heel veel narcisjes staan ook op het punt van gaan bloeien. Verder natuurlijk al die kerstrozen in tig kleuren, enkelbloemig of gevuld. Er valt al aardig wat te beleven in de tuin en dat verzoet de winter enigszins…

Mike

• mike

Was ik nog even vergeten te vermelden. Zelf heb ik ook een bijdrage geleverd aan de zadenlijst van de Parel. 29 soorten ingestuurd of zoiets. Men was er blij mee en hopelijk kan ik hiermee nog veel meer mensen blij maken.

• Hinke

Zaterdag was het hier geen weer om buiten te zijn, het leek mooi maar er waaide hier een halve storm. Maar eerder vorige week en vandaag was het heerlijk. Heb nog niet echt veel buiten gedaan, alleen de dode staken van de bamboe afgeknipt en om een regenpijp gebonden, straks nog een leuke klimmer er tegenaan, alleen nog bedenken wat. En wat losse spullen opgeruimd, de Salvia's en Rozemarijn uit de kas heb ik buiten gezet, die kunnen wel tegen een beetje nachtvorst maar had ze in december voor de zekerheid maar even in de kas gezet. Ze moeten nog wel verpot worden maar de potgrond is op en heb verder deze week geen tijd. Ik hoop maar dat het een mooi voorjaar wordt dan komt dat vanzelf een keer. En zaaien doe ik niet veel meer, alleen wat tomaatjes, dat blijf ik toch altijd wel leuk vinden voor in de kas en misschien nog iets bloeiends.

Hinke.