vraagjes...

• Missey1978

Hallo,

Het is lang geleden dat ik hier ben geweest, maar nu de tuin weer tot leven komt (half febr…) wat vragen. Zo heeft mijn vorig jaar geplante roos gewoon gebloeid in januari… de rozen in de achtertuin lopen uit. Mag ik deze nu snoeien (lelijke takken) of is het echt wachten tot in april/mei? Normaal (vorig jaar lang veel sneeuw) zou ik zo'n vraag in februari niet stellen, maar aangezien de krokussen, narcissen gewoon bloeien en alles uitloopt…

Er wordt volgens mij voorlopig ook geen nachtvorst voorspeld, kan ik vaste planten verplaatsen, of ook liever wachten? Mijn handen jeuken en dan zo'n lekker zonnetje….:-)

Bedankt!

Groeten, M.

• Paula

Ha, Missey, ik wilde hetzelfde vragen. Het weer is redelijk nu. Ik denk dat ik ze zo dadelijk ga snoeien. Ze lopen heel goed uit en ik ben bang dat, als we nu niet snoeien, het straks van die rare scheuten worden. Succes met je beslissing.

Paula

• Goof

Het is nog vroeg om rozen te snoeien, je kunt ze nu wel een stuk terug knippen maar met kort snoeien nog even wachten ..

• Missey1978

wat is het verschil? ik heb nu de rare takken eraf geknipt bij 1 roos, en beetje de tuin opgeruimd.

een lelijke lavendel eruit gehaald. De grond is los, zacht als boter…en vol wormen. Er vlogen zelfs vlinder/muggen rond…en de merel maar fluiten! Ik kan niet wachten….mijn kleine postzegeltuintje komt straks weer helemaal tot leven :-)

• luut van wijk

Dag!

Komende zaterdag komt mijn hovenier;ik heb mijn hulp al de Buddleya laten snoeien;de hovenier gaat de rozen doen,vaste planten delen en verplaatsen.Ik ben zelf druk bezig met het verpotten en stekken van kuipplanten,en zaaien.Mocht er nog echte vorst komen,dan dek ik planten met een dekentje. Luut

• Missey1978

hier geen hovenier nodig voor die paar vierkante meter :-), maar het groeit allemaal als kool dus planten eruit en delen wil ik ook graag. Met mooi weer is dat ook mijn klusje voor zaterdag…

• Carin64

Je hoeft niet te wachten tot april/mei om rozen te snoeien, dat is veel te laat. Normaal snoei ik de rozen begin maart, uiterlijk half maart. Dit jaar misschien een weekje eerder. De meeste rozen mogen overigens flink teruggesnoeid worden, niet alleen de lelijke takken dus. Planten delen ben ik nog niet aan toe. De komende weekenden eerst alle siergrassen afknippen, dan vaste plantenresten opruimen en dan ergens in maart en april pas verplanten en de opgekweekte planten op hun nieuwe plek zetten.

• Missey1978

dank!

• plantadvies

Rozen snoei je altijd half maart. Afdekken met een vliesdeken is een prima oplossing voor nu, maar als je er vele hebt staan, is het teveel met dekentjes werken. Rozen die nu gesnoeid worden en die gaan uitlopen, hebben de kans als het gaat vriezen bevroren gaan worden.

Plantadvies

• Missey1978

maar zonder snoeien lopen de rozen ook uit, zijn die dan minder gevoelig? Ik heb zelfs een bloeiende roos. En de komende 2 weken geen nachtvorst en overdag 8-10gr…. maar wie weet, maart roert zijn staart…. en april, tja