Ernstig wortelonkruid

• Willemijn2206

Hallo,

Ik ben pas komen wonen in een huis waarvan jaren (10 jaar) de tuin(en) niet zijn onderhouden.

Deze staan dus vol onkruid en nu valt het nog wel mee maar van de zomer schijnt het werkelijk op kniehoogte te staan. Bovendien heeft de hele buurt er last van omdat het onkruid gezellig naar hun tuinen is overgeslagen.

Ik ben net even gaan spitten en de wortels zijn groot en heel diep.

Eigenlijk zouden de tuinen minstens een meter diep afgegraven moeten worden maar dat is (voor mij) helaas niet haalbaar.

Kortom, ik wil effectief van dit hardnekkige onkruid af. Tips als schoonmaakazijn, zout ed zijn niet effectief gebleken dus indien mogelijk andere adviezen en/of middelen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

• maria

Zevenblad? Schoffelen, schoffelen, en blijven schoffelen. Of een paar jaar afdekken met plastic.Of helemaal met gras bedekken en dit maaien, maaien,maaien.

Of doen wat ze hier aanbevelen: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1166696/2009/06/18/Zevenbladstamppot.dhtml

En dat afgraven zou ik maar niet aan beginnen: je laat altijd een paar kleine stukjes zitten die weer uitgroeien, of je krijgt het terug van de buren.:D

• Carin64

Eens met Maria. Alle onkruid is weg te krijgen door langdurig af te dekken. Dit gaat ook uitstekend met oude vloerbedekking op de kop. Ook inzaaien met gras is een goede optie om onkruid weg te krijgen, behalve kruipende soorten. Een groot deel van onze tuin is jarenlang een paardenwei geweest. Daar zit altijd enorm veel onkruid in, o.a. Grote velden zevenblad. We hebben er een gazon van gemaakt door de onkruidstukken heel kort te maaien, in te zaaien met graszaad en vervolgens blijven maaien. In het tweede jaar kwam er hier en daar nog maar een blaadje zevenbad op. En schoffelen is wel intensief, maar werkt ook. Wat je in ieder geval niet moet doen is bodembedekkers planten, totdat je zeker bent dat alle onkruid zeker weg is, anders kom je er nooit vanaf. Vroeger plantte men overigens aardappels om een tuin onkruidvrij te krijgen, is mij altijd verteld.

• Goof

De tuin aanleggen en wekelijks schoffelen ook als er geen onkruid te zien is.

Als je gaat spitten zo veel mogelijk onkruidwortels verwijderen.

• boerderij bert

De enige echte oplossing Willemijn is spuiten met Round Up.

Alles gaat dood en 4 weken kun je gaan opruimen en zaaien.

Er is hier veel weerstand tegen Round Up maar soms is een radicale oplossing nodig.

Een paar jaar afdekken zal heel misschien iets helpen maar duurt wel erg lang en is geen gezicht.

Ik zal nu wel op m'n kop krijgen maar dat moet dan maar.

• maria

Roundup doodt alles, wordt niet of onvoldoende afgebroken, komt in het grond- en oppervlaktewater en moet dan met heel veel kosten voor de gemeenschap verwijderd worden. En dan maar zeuren dat alles zo duur wordt.:) Bovendien helpt het niet echt, ook na een behandeling met roundup komt zevenblad terug en moet je weer schoffelen.

• Willemijn2206

Vraag: werkt het nou wel of niet? Eerlijk gezegd zie ik me ook niet een paar jaar met een afgedekte tuin zitten.

• Goof

Uit hervaring wet ik dat veel schoffelen helpt,je moet het wel een tijdje volhouden.

Goof

• Willemijn2206

Heb begrepen dat dat “tijdje” jaren gaat duren en nog niets helpt!

• anneke Im

Tuinnieren is een geduld werkje !!!!!!!!!!

Neem er nu maar echt de tijd.voor, roud up helpt even maar komt toch ook weer terug

Denk aan het millieu !!!!!!!!!!!

Ik wens veel genoegen met tuinieren .

maar geduld is de grooste boodschap die ik je kan geven anders niet tuinieren .