Toen ik hier 22 jaar geleden kwam wonen, stond er ook overal zevenblad. Met de kennis van toen heb ik roundup gebruikt. Dat leek eerst wel te “helpen” hoewl ik er ook andere planten mee doodde Maar een paar jaar later dook het weer overal op. Inmiddels had ik gelezen hoe milieuonvriendelijk dit vergif is en heb besloten om het niet meer te gebruiken Het is per slot belachelijk dat je voor zoiets als een tuin opzettelijk vergif in de grond brengt dat er later op kosten van de gemeenschap weer uit gehaald moet worden! Als je een tuin zonder werk wilt hebben, moet je hem helemaal bestraten.
En nu leef ik met zevenblad: hier en daar een veldje bloeiend zevenblad is erg mooi. en daar waar ik het niet wil hebben, begin ik om deze tijd van het jaar met schoffelen. Op bepaalde plekken wordt het in de loop van de zomer wel bedekt met hogere planten. Op de graspaden en in de grasvelden zie ik het niet, daar wordt regelmatig gemaaid en in het weilandje zie ik het ook nooit.
En nee, een hele tuin afdekken met plastic folie lijkt me inderdaad ook niks. (Door gronddoek groeit het gewoon heen.) Gras zaaien en dat regelmatig maaien lijkt me ook wel een methode om te proberen.