Ernstig wortelonkruid

• maria

Toen ik hier 22 jaar geleden kwam wonen, stond er ook overal zevenblad. Met de kennis van toen heb ik roundup gebruikt. Dat leek eerst wel te “helpen” hoewl ik er ook andere planten mee doodde Maar een paar jaar later dook het weer overal op. Inmiddels had ik gelezen hoe milieuonvriendelijk dit vergif is en heb besloten om het niet meer te gebruiken Het is per slot belachelijk dat je voor zoiets als een tuin opzettelijk vergif in de grond brengt dat er later op kosten van de gemeenschap weer uit gehaald moet worden! Als je een tuin zonder werk wilt hebben, moet je hem helemaal bestraten.

En nu leef ik met zevenblad: hier en daar een veldje bloeiend zevenblad is erg mooi. en daar waar ik het niet wil hebben, begin ik om deze tijd van het jaar met schoffelen. Op bepaalde plekken wordt het in de loop van de zomer wel bedekt met hogere planten. Op de graspaden en in de grasvelden zie ik het niet, daar wordt regelmatig gemaaid en in het weilandje zie ik het ook nooit.

En nee, een hele tuin afdekken met plastic folie lijkt me inderdaad ook niks. (Door gronddoek groeit het gewoon heen.) Gras zaaien en dat regelmatig maaien lijkt me ook wel een methode om te proberen.

• loes

ik ben ook van mening dat je eerst zo goed mogelijk het onkruid verwijderd. zelf is mijn beste wapen een goede vork. daarmee haal je veel wortels boven en gelijk de grond goed los. daarna goed opletten en als er weer iets boven “het maaiveld” uitkomt, even voorzichtig zoeken tot je alles te pakken hebt. je hoeft ook niet in een keer de hele tuin onder handen te nemen. zelf heb ik ook geen milieu-onvriendelijke sapjes/poeders in de schuur. maar mijn siertuin houd ik goed onder controle en van onkruid heb ik weinig last (meer).

• Willemijn2206

Het is niet zo zeer dat ik geen tijd (tijd in overvloed!) maar door een lichamelijke beperking moet ik kiezen voor een makkelijke oplossing als die al bestaat.

• luut van wijk

Dag!

Bedek je hele tuin met zwart plastic folie;je kunt een goedkope soort nemen,want het hoeft maar een jaar mee.

Koop nu bolgewassen-groot een klein,en in mei eenjarig goed en zet alles in groepjes op het folie;neem eventueel een paar mooie

-kuipplanten als blikvangers:bv de oleander kan best wat koude verdragen als die eenmaal is afgehard.Je kunt ook wel alvast een aantal vaste planten in pot kopen;die moet je dan volgende winter wel goed afdekken ttegen vrieskou.

Je hebt dan het komende jaar geen zorgen om het onkruid en toch wat mooie plekken om naar te kijken;je zult alles wel water moeten geven! De bloembollen kun je volgend jaar in de vollle grond zetten,evenals de vaste planten.. Luut

• maria

Goed idee, Luut! .Alleen is het zevenblad niet na een jaar verdwenen, dat duurt een paar jaar, vooral afhankelijk van de vochtigheidstoestand van de grond Als de aarde vochtig blijft door lekkage blijven de wortels namelijk leven., die gaan pas dood door uitdroging.

Nog een suggestie is om eerst een seizoen aardappelen te telen .Als je de aardappelen rooit neem je de zevenbladwortels mee uit de grond. Dit doet de lokale bevolking hier bij een verwilderde tuin en het schijnt goed te werken.

• luut van wijk

Daar heb je gelijk in,Maria!

Zelf heb ik mijn tuin zevenbladvrij gekregen door wekelijks elk groen blaadje af te knippen.Willemijn,dat kun je dan over een jaar ook doen! luut

• margreetw

Hier 9 jaar geleden ook in een huis met tuin beland die niet/slecht onderhouden was… het is nu nog te merken, maar het is al stukken beter dan in het begin! Het kost even wat tijd en energie om de tuin onkruidvrij te krijgen en te houden en de grond te bemesten en goed te verzorgen. Maar ach… dat hoort er ook een beetje bij. Maar liever heb je natuurlijk een tuin zonder al die plagen…. succes!!!

• Hinke

En ik heb mijn pogingen om het zevenblad te verjagen allang opgegeven. Het ergste haal ik weg maar het groeit ondertussen in struiken en planten omdat het altijd vanuit de berm terug komt. In deze tuin nog nooit ruond-up gebruikt, wel in een eerdere tegen heermoes, eigenlijk nog lastiger dan zevenblad, maar de round-up heeft daarvoor in ieder geval niet geholpen. De ene zomer na de round-up was alles weg maar het voorjaar daarna kwam alles weer vrolijk terug. Dus voor mij ook nooit weer round-up. Ik probeer nu het zevenblad binnen de perken te houden…. nou ja zoveel mogelijk uit de perken:D

Hinke.

• plantadvies

De enige oplossing is afdekken. Doe iedere dag of op zijn tijd een stukje tuin. Schoffelen/spitten en de wortels verwijderen. Je dient verder geduld te hebben. Tenzij je een bedrijf in huurt, dan ben je sneller klaar.

Plantadvies

• boerderij bert

Ja, Willemijn ik dacht wel dat er veel kritiek op zo komen en dat is er gekomen.

Ik woon hier tussen de boeren die niet anders dan Round Up gebruiken.

Werkt echt prima en is echt niet zo schadelijk als ze schrijven.

Na 3 tot 5 weken kun je gewoon zaaien en het spul uitgewerkt.

Komt echt niet in het grondwater maar je moet het wel juist gebruiken.

En daar hapert bij de meeste aan.

Precies de dosering aanhouden en in tijd van 30 minuten ben je klaar.

Natuurlijk komt onkruid terug.

Alleen al door vogels.

Maar ik heb het nu weer gedaan bij enkel medetuinders.

Een tuintje van 50 m2 is wel te doen maar ik heb 21000m2.

Ga maar schoffelen.

Informeer eens bij een welkoop of een ander tuincentrum.

Veel succes ermee.