Gloriosa Rothschildiana

• luut van wijk

Vorig jaar hebben mijn Gloriosa's niet gebloeid;nu had ik 8 rhizomen die nog steeds niet uitlopen,terwijl ze drie jaar terug in het pikkedonder en volledig droog,in januari al een flink wortelgestel hadden.

Ik heb ze alle acht opgepot en een lekker warm plekje in de kamer gegeven. De aarde is licht-vochtig;de plastic zak er omheen staat van boven open.En nu duimen dat de Gloriosa Rothschildiana in haar volle glorie zal bloeien! Luut

• anneke Im

Ik moet ze nog te voorschijn halen zal dat morgen eens doen .Bij mij hebben ze wel gebloied maar niet uitbundig zoals andere jaren

Bij Loes heb ik ze prachtig zien bloeien, die heeft op haar terras bij het huis af gedekt met doorschijnend dik plastic als een muurtje tussen de buren . Dat helpt wel .dat wil ik nu ook gaan doen maar eerst in de verwarmde kamer binnen .voor trekken

succes Luut.

• loes

ik heb 3 weken terug (voor we vertrokken) even in de zakken (in pikdonkere, koele kast) gekeken en alles had al witte puntjes. maar weer snel teruggestopt, want ik ben volgende week pas terug. dan zal ik ze heel snel oppotten, wat ik niet leuk vindt want ik heb ze liever wat later in de bloei. dus wanneer we heerlijk zitten te genieten van al het andere moois.

luut, zoals je het nu gedaan hebt, moet het ook goed komen. als ze eenmaal beginnen, gaan ze per dag een heel stuk omhoog. als de rhizomen stevig aanvoelen, moeten ze het goed doen. ik had afgelopen zomer zelfs bloemen aan een nog maar heel klein rhizoompje - stond zomaar ergens in een pot, als “bijvangst”. ik herkende het blad direct, dus even apart in een potje gedaan en groeide voorspoedig.

ik geniet al bij de gedachte aan deze beauties.

• mike

Ik moet ze ook heel nodig oppotten, zag ik bij inspectie vanmiddag. Overal al witte groeipunten idd. Vorig jaar hebben ze hier uitbundig en heel lang gebloeid in de kas. Hebben zelfs zaad gezet.

Jaren geleden heb ik een knol gekregen van Felice (die de lekkere hartige taarten bij het forumtreffen had gemaakt. Jammer, dat ze al heel lang niet meer meedoet hier.). Inmiddels heb ik er ca. 20 nakomelingen van, die ik elk jaar over drie grote potten verdeel, die ik in het midden van de kas plaats. Vorig jaar zaten er wel 100 bloemen in. Adembenemend mooi.

Oppotten doe ik binnenshuis, in de warme kamer bij het raam. Pas als de scheuten ca. 50 cm hoog zijn, gaan de potten de kas in. Doorgaans is dit eind april dan ergens.