zaden en zaailingen

• luut van wijk

Eind januari en begin februari ben ik begonnen met zaaien; ik heb nu een veelbelovende bak met raapsteeltjes-wat zijn die toch lekker in een stamppot met kaas of met uitgebakken spekjes!-

Verder:rucola,basilicum,cosmea,lathyrus,caryopteris divaricata,echinops,zonnebloemen en nog meer;de opkomst is van zeer goed tot heel matig.

Binnen heb ik sinds gisteren 24 bakjes met zaad van kuipplanten op mijn -aquarium-warmte matje gezet;ik geef ze 's-nachts via een tijdschakelaar een aantal keren een paar uur warmte en zorg voor voldoende luchtvochtigheid.En nu maar afwachten! Luut

• loes

wat ben jij toch een bezige bij, luut. hoop dat al je mooie kuipplanten zaden het goed doen. ik ben pas terug uit zuid Afrika en heb op het laatste moment de brillantaisia subulurgica nog even gesnoeid. de stekken heb ik meegenomen en moet ze nog in stekgrond zetten. het zijn stengels van zo'n 40cm. weet jij of ik ze korter moet maken en moet ik ze bij een oog afknippen, of maakt dat niet uit. kan er niet veel over vinden op internet en vraag me af of ze het prettig zullen vinden in een plastic bak/zak met een beetje vochtige warmte ik had vorig jaar een hele plant meegenomen maar die heeft het niet overleefd. mischien dat ik nu meer geluk heb en wat planten aan de praat kan krijgen.

hoe gaat het overigens met jouw gloriosa knollen. al groene puntjes te zien ?

• luut van wijk

Dag Loes,

Dank voor je reactie,

Ik zou die stek van de Brillantaisia in twee of drie stukken snijden;let goed op onderkant en bovenkant als je ze in vochtige,wat warmestekgrond gaat zetten;twee ogen per stek is voldoende, succes!Aan mijn gloriosa is nog niets te zien,maar ik ben ze pas maandag gaan vertroetelen.luut

• cowi

ik heb totaal geen verstand van zaaien binnen zowel buiten. Als ik dit lees van luut dan denk ik hoe kan dat nou?Ik heb laatst een paar zakjes zaad gekocht (pure verleiding)en dan lees ik op die zakjes: binnen zaaien in februari,buiten eind april half mei. Luut zaait er lustig op los,hier zoveel vierkante meters,en daar hetzelfde.Groeien maar!!!

Half februari heb ik heel bescheiden een paar zaadjes gezaaid in kleine bloempotjes,en op de vensterbak gezet. Elke ochtend besproeien met water. En ja hoor,er kwam wat boven.Gelukkig!!

na een paar dagen flink de hoogte in,en opeens zakken ze als een plumpudding in elkaar. Ik heb ze in de vuilnisbak gegooid. Niks geen prachtige bloeiende cosmea.

Nu heb ik in de keukenla nog verschillende zakjes zaad liggen,o.a. nog de cosmea,lathyrus,zonnebloemen,leeuwenbek en nog een paar andere. Wat moet ik hiermee???

Hebben jullie een idee ? HELP!!

een “wanhopige ”tuinierster. cowi

• loes

cowi, ik heb wel eens de indruk dat we de zaailingen te veel aandacht geven. natuurlijk gaat er bij ons ook wel eens iets mis. mijn buurvrouw vindt bloemen leuk, maar is zeker geen plantengek als ik. zij koopt ook gewoon een zakje zaad van iets dat haar leuk lijkt en strooit dat buiten in een bak of stukje border. verse tuinaarde of potgrond komt er niet aan te pas en toch staat alles uitbundig te bloeien. ik weet niet wat er met je cosmos plantjes mis ging - kan te nat of tocht of koude geweest zijn. probeer het gewoon nog eens, mischien ook makkelijker om de zaadjes gewoon in een iets grotere pot te strooien en dan te verspenen of uit te planten in aparte potjes. zit je niet gelijk met heel veel potjes en kan je de beste opkomende plantjes er uit pikken. de rest kan weg. de lathyrus zaadjes in een kopje met warm water doen en een dag of twee laten staan. dit zijn heel harde zaadjes en zo ontkiemen ze sneller. ik heb vorige week maandag lablab bonen in een kopje heet water gedaan en nu staan er 5 gezonde plantjes van 15cm hoog in de vensterbank. ik blijf het fascinerend vinden hoe iets ontkiemd.

ik zou zeggen ; na het zaaien 1x goed nat maken. indien mogelijk water op laten zuigen dan is het nooit te nat. als ze ontkiemd zijn mischien iets minder water en ook niet in direct zonlicht. de zon is al behoorlijk warm vooral achter glas.

als het een keer lukt en je over een poosje de bloemen ziet veschijnen, zijn ze mooier dan de duurste plant die je kant en klaar gekocht heb !!

• anneke Im

Dit is het resultaat van mij die ik 20 maart heb gezaaid het is de hibiscus Trionium.

Gezaaid in half potgrond en half om van dit ( een pakje bij action vandaan compacte kokosvezels .

Deze moet je vermengen het pakje met 5 liter water.)

de potjesmet deze mengsel goed nat maken voor het zaaien en leg daar de zaden op dan nog een dun laagje van het mengsel ik sproei 1keer per twee a drie dagen de potjes

Pakje kost €0.69cent

zo moet het lukken en net wat loes al zegt ,je maak ze te nat de zaailingen met de kokosvezel houd het vochtig droogt niet uit

.

cosmea heb ik in een grote pot gezaaid die laat ik door groeien tot ze lang genoeg zijnmet een goed wortelgestel , in mei zet ik ze buiten in de volle grond .

ook katten snorren heb ik zo gedaan

• boerderij bert

Na het opkomen van de zaden moeten ze naar een koudere omgeving met veel licht gebracht worden.

Wat jouw is overkomen komt bij iedereen voor als ze niet op tijd kouder gezet worden.

Warmte is alleen welkom om te ontkiemen, zodra ze een halve centimeter hoog zijn kouder zetten.

Je ziet het: ik hamer op het kouder zetten met veel licht.

Je cosmea en de anderen zullen je belonen in de zomer.

• cowi

nou bert dat is klare taal. Ik ga het weer proberen. Bedankt iedereen voor hun reacties. gr. cowi

• loes

om het nog wat makkelijker te maken cowi :? er zijn ook zaden die in het donker willen/zullen ontkiemen. anderen willen niet bedekt worden of er heel lang over doen om tot leven te komen en er zijn nog wat dwarsliggers die eoa behandeling willen eer ze je belonen met groene blaadjes. het is eigenlijk hetzelfde als met stekken nemen - iedere plant heeft zo zijn eigenaardigheden. gewoon blijven proberen.

• margreetw

En Cowi … het is vooral ook proberen wat werkt…. en de tips opvolgen. Zoals het kouder zetten wat Bert zet.

Bij mij gingen ook altijd de zaaisels dood nadat het eerst leuke kleine plantjes werden. Ik hield ze te nat en liet ze te warm staan. Nu gaat het beter… Maar dan heb je weer andere dingen: ik had een bakje met heel kleine paprika plantjes in de schuur gezet om af te harden. Kijk ik er vandaag naar… is alles opgegeten, door muizen misschien? De kleine tomatenplantjes worden niet aangevreten.

Dus succes met je nieuwe zaaisels! Als het uiteindelijk lukt is het zo leuk en die Cosmea zaait zich daarna vanzelf uit in de tuin! Doet hij hier ook en het is zo'n leuk gezicht!

Hier ook Kattensnor gezaaid en Echinia (rood), Petunia, Stokrozen en nog allerlei groenten.