Vele zaailingen zijn nu aan het opkomen:van vaste planten,eenjarigen en kuipplanten.
Als ik raapstelen ga eten,snijd ik ze af tot vlak boven de eerste echte blaadjes en vertroetel die;na een paar weken kan ik ze dan nog eens oogsten!Ook heb ik ze begin januari gezaaid,binnen, laten ontkiemen en daarna in de kas gezet,die ik met dit zachte weer,al 8 weken niet hoef te verwarmen;ik doe die dan rond 17.00 uur dicht,zodat het er extra lang vrij warm blijft.De zon heeft er dan de hele dag op gestaan.
Begin en half februari heb ik een aantal kuipplanten gezaaid;sommige soorten komen goed op,andere zijn wat dat betreft wat minder gretig;echter:elk zaadje dat opkomt,is een oppepper.
De zaadjes van -ook-de kuipplanten- week ik ,afhankelijk van de soort,voor;daarna gaan ze in zaai-en stekgrond die in een grote plastic bak-ooit bij het grootvuil weggehaald als deksel van een LP-speler-;daar kunnen ongeveer 24 potjes in;die zet ik op een aquarium= matje dat ik via een tijdschakelaar 's-nachts een aantal keren een paar uren laat werken.succes in de meeste gevallen verzekerd!
Verder heb ik al weken,of soms zelfs maanden,stekken binnen staan van bijzondere soorten;succes is wisselend!Echter:ik heb ook al een aantal in andere grond in de kas kunnen zetten-vaste planten-die er prima bij staan,oa de Caryopteris Divaricata.
en; de Fremontodendron-in de kas-maakt steeds meer knoppen aan! En vandaag heb ik ook weer lekker-even-kunnen buien zitten. luut