lente in schiebroek

• anneke Im

Vandaag lekker wat gerommeld in de tuin . Gloriosa in een grote pot gezet die nu in de vensterbank mag gaan uitlopen zodat ik een mooie klimplant in mijn warme hoekje krijg bij het huis

Zaden van Lupine kattensnorren en cosmea, lavatera, hibiscus trionimus en zaadjes die ik van Carla heb gehad Leonotus leanorus allemaal in potjes in 2 kweekkasjes gezet .

ook nog even heerlijk in de zon gezeten .!!

Heerlijk zulke dagen .bij de derde foto van links af voor de schuur zie je het kasje staan waar mijn grote planten hebben overwinterd op de bovenste plank staan nu twee kweekkasjes met de zaadjes er in ,niets meer in huis makkelijk hoor. Als het vriest kunnen wij het zo de schuur in rijden daar is het licht genoeg door de glasdeur

Anneke

• maria

Heerlijk, wat een plezier kun je hebben van zo'n kas! Vorig jaar heeft de mijne een nieuw dak gekregen, dat was na 20 jaar verrot. En dat even buiten kunnen zitten, daar heb ik hier gister ook van genoten.

De sneeuwklokjes zijn uitgebloeid en de grote pollen moeten nu gesplitst wordende, narcissen lopen in bakken op hun laatste benen en moeten de volle grond in, nu is het de beurt aan speenkruid, vogeltjes-op-krukjes en andere corydalissoorten, ipheion en de boshyacinthen doen ook al hun best. Niet te vergeten de mahonia's. De geranium phaeum beginnen te groeien en dat hebben de reeën ook al weer in de gaten, die zijn er dol op. Kortom, het ziet er allemaal heel vrolijk uit. Maar een buitje regen zoals vandaag is wel nodig. Dus vandaag niet in de tuin maar boodschappen en belastingaangifte doen!

• anneke Im

Het is een klein plastickasje van binnen met piepschuim platen met vier roosters er in .Bij tuinadvies in Belgie gekocht .staat op een rolplank kan hem zo weg zetten en eventueel uit elkaar halen .Ben er erg blij mee

Hier in de voortuin heel veel speenkruid in 1 border ,dat staat zo vrolijk.samen met de tulpen en narcissen en de japanse azalea nog niet in bloei wel veel knoppen .De pieris staat ook te bloeien en het gebroken hartje . ik hoef niet meer hier kunnen wij samen met mijn man van genieten .Vandaag een rust dag want de boodschappen zijn allemaal binnen . Ga wat naaiwerk doen ,nieuwe broek korter maken .

kom de dag wel door hoor .Anneke

• loes

ziet er weer helemaal top uit, anneke. ja, de lente kwam met recht op de juiste dag binnenrollen, maar vandaag een tegenvaller :(. de regen is zeker welkom, maar de temp valt tegen.

ik ben gisteren ook de hele dag buiten geweest.

helaas moet een stuk van de tuin overhoop. de enorm hoge coniferen van de buurman, die vlak achter onze schutting staan, daarvan gaan we de wortels of liever gezegd de dikke ondergrondse stammen weghalen. met de erge stormen van afgelopen winter, stond dat stukje tuin helemaal te deinen. ben bang dat het mijn hele kas meeneemt als het een keer mis gaat. dit is ook een bereklus, want manlief is de hele dag aan het hakken geweest om er doorheen te komen. het muurtje onder de schutting was helemaal kapot gedruk en de “bijna kas” ontwricht. toen ik op 2e kerstdag daar wat potten rechtzette, dacht ik eerst dat ik draaierig werd, maar toen ik naar de grond keek en de grote grindtegels omhoog zag komen, zag ik wat er aan de hand was.

dus eerst deze klus maar proberen te klaren en dan kan ik daar weer verder met de planten.

natuurlijk staat er hier ook van alles “op springen” en alles groeit voorspoedig.

zaaigoed staat binnen en stekken van afgelopen najaar moeten hoognodig naar grotere potten.

• loes

goed dat je het over de gloriosa had. ik heb ze gelijk even uit de kast gehaald. diverse knollen kunnen gelijk in de grond. er zijn ook nog een paar die nog maar een heel klein puntje gevormd hebben en die laat ik nog even in het donker. verheug me al op de prachtige bloemen die iedere dag een stukje verder openbuigen.

• Goof

Ook in Prinsenbeek is het lente,alles groeit en bloeit dat het een lust is, de fuchsia's staan weer klaar om naar buiten te gaan en de eerste zijn al gestekt.

Goof

• anneke Im

Goof ik heb drie fuchia,s die de hele winter hebben gebloeid blue sarah.. Dat waren stekken van gebroken takken van de afgelopen zomer.door de storm

Ze staan nog in mijn kasje .kunnen zo in de potten buiten hangen of staan

Een witte fuchisia vaste winterharde plant staat nog steeds te bloeien deze heb ik uit Engeland mee genomen jaren geleden

deze foto is van 12Januari en bloeit nog steeds
  • de Haan

Loes, doordat je de wortels afgekapt heb van de coniferen gaan ze juist omwaaien.

De verankering (wortels) is weg.

• loes

ja, dat hadden we ook wel gedacht, maar wat er nu allemaal gebeurde, was ook niet leuk. er staan er vier - eentje is ooit al bijna omgegaan en die is destijds tot een meter of 2 teruggezaagd en weer iets uitgelopen. we hebben nu dus de wortels/stam van eentje weggehakt voor zover ze het muurtje onder de schutting in beweging brachten. wat er verder allemaal in de grond zit weten we ook niet. we verwachten dat als ze omwaaien, ze niet onze kant op komen, maar de grond in onze tuin wel meegetrokken wordt. een onprettige situatie, maar de buurman is iemand die al niet zo best in zijn vel zit en als we hem zouden vragen hier iets aan te doen, mischien helemaal over de rooie gaat. niet dat we ruzie met hem hebben, maar het is gewoon een zonderling figuur. de tuin is een oerwoud maar daar hebben we ook geen last van. leuk voor de vogels en egeltjes. toen ik het op 2e kerstdag tijdens die storm, merktte, was ik behoorlijk van streek, maar ik weet er ook geen andere oplossing voor. de buurman die deze coniferen ooit neerzette, hield ze goed kort en als een hegje, maar dat is inmiddels al weer heel lang geleden.

• Goof

Anneke,Ik zou nog even wachten om de planten buiten te zetten,je kunt er nu de toppen uithalen zodat ze een mooiere struik vormen.

De naam is denk niet de bleu sara maar delta's sara die verkocht wordt als bleu sara.