Vraagje over zaad van akelei en ridderspoor

• evelynh

Hallo allemaal,

ik heb even een vraag over het zaaien van akelei en ridderspoor.

Vorig jaar heb ik een ridderspoor aangeschaft en daar zaad van opgevangen in het najaar, dit heb ik in de koelkast bewaard net als de zaden van de akelei, ik wilde dit graag gaan zaaien maar weet even niet wat nu de beste periode en manier is? Ik heb een klein gedeelte van de ridderspoor in een potje met potgrond gedaan en buiten gezet ( paar weken geleden maar zie nog steeds niets opkomen terwijl de zaaiingen van bijv de stokroos al goed uit zijn gekomen)

Alles in de tuin loopt al zo enorm uit maar ik ben zo bang dat deze prachtige plant niet meer opkomt.

Hetzelfde geldt voor de akelei, ik sta al dagen lang op de kop in de tuin om hem te vinden hahahaha maar ook deze is nergens te bekennen……gelukkig heb ik nog meer zaadjes achter gehouden dus jullie tips en adviezen zijn van harte welkom!

Zal proberen een foto te plaatsen van die mooi mooie ridderspoor ( hoop dat het lukt)

Groetjes Evelyn

• boerderij bert

Heb geduld. De zaden komen echt wel op, zeker de akelei. Het ene soort is wat vlotter dan de andere.

Overigens zaai ik nooit in potgrond maar in zaaigrond.

Potgrond is te rijk aan voedsel maar wel geschikt om in te verspenen.

Akelei kan zich enorm uitbreiden zelfs zo erg dat je ze moet afschoffelen.

• boerderij bert

En nou vergeet ik je te complimenteren voor de prachtige foto's.

Hierbij dus.

• loes

mooie planten heb je. ik kan haast niet geloven dat ze deze zachte winter niet overleefd hebben. bij mij zijn ze al aardig aan het groeien, maar mischien is het hier in het westen iets verder met de planten. de akelei heb je nooit een tekort aan. die zaait zich altijd maar weer uit. wel geduld hebben - zoals bert al schreef. zaadjes die op de grond gevallen zijn, doen er nu eenmaal iets langer over dan de oude planten die opnieuw uitlopen.

• evelynh

Bedankt voor jullie reacties alvast, maar blijft voor mij nog wel de vraag wat ik het beste kan doen met de zaadjes die nog in de koelkast liggen :D de akelei zaadjes heb ik vanmiddag in de tuin gestrooid onder de seringenboom ( daar waar niks het bijna wil doen :X) maar wat nu met die ridderspoor? Ook maar ter plekke zaaien? Eerst wellen in warm water net als ik met de stokroos gedaan heb?

Ik ben denk ik te ongeduldig voor dit soort dingen hahaha ik denk dat ik meer het type ben van gewoon weer een nieuwe kopen :D

• boerderij bert

Ik zou de ridderspoor in een bakje met zaaigrond zaaien.

In Augustus heb je dan weer prachtige ridderdporen en kun je in het najaar weer zaad winnen.

Het is wel een arm plekje voor de akelei. Maar wie weet komt er wat op.