alweer cosmea

• cowi

een paar weken geleden heb ik cosmea gezaaid en binnen neergezet (warmte) ze begonnen te kiemen en er kwam een steeltje. Deze zijn nu plm.5cm hoog met bovenop twee kiemblaadjes.Maar nu knakken er een paar zomaar om. Hoe kan dat? ??? Ik heb nog wat zaadjes bewaard dus ik kan weer opnieuw beginnen als dit niks wordt.

Ik heb ook lupines gezaaid en deze komen nu op maar dat zijn meteen stevige kiemblaadjes.

gr. cowi

• maria

Je kunt zaailingen het best direct na het ontkiemen buiten zetten en bij eventueel dreigende nachtvorst even naar binnen halen. Binnen is het te warm en krijgen ze in verhouding tot die warmte te weinig licht waardoor het van die slungelige slappe groeisels worden. Als je zaaisels buiten zet krijg je veel steviger plantjes. Die lupinen zou ik nu beslist buiten zetten, daar eventueel afdekken met een enkele glasplaat.

• boerderij bert

Helemaal met Maria eens.

Alleen dat afdekken met een glasplaat moet je voorzichtig zijn en niet in de volle zon zetten.

Ze zullen dan verbranden.

Verder, zodra iets kiemt, kouder zetten en in het volle licht zetten. Niet te lang in de zon.

Als je het zo doet, zal alles recht kom.

• cowi

ik heb ze na het ontkiemen meteen bij mij in de schuur gezet daar is het koel en komt ook niet teveel licht binnen.Voor de cosmea ben ik hiermee misschien te laat geweest maar ik blijf hopen. En als het toch verkeerd afloopt heb ik nog cosmea in voorraad.

Vandaag heb ik bij lidl (geen reclame!!) van die kant en klare pakketjes gekocht (zomerbollen) 10 lampepoetsers in een pakje, en nog drie pakketjes (drie in een pakje) van een ander soort. € 0.99 per pakje.Dus huishoudelijk opgeteld voor € 3.00 straks 2 grote potten vol.

gr. cowi en bedankt voor de reactie

• cowi

rekenfoutje hoor. ik had in totaal drie bakjes gekocht maar wel 16 plantjes voor €3.00 gr. cowi