vorig jaar heb ik al eens een foto geplaatst van mijn dichorisandra thyrsifolia (blauwe gember) waarvan de stam bijna doormidden geknabbeld was. heb hem toen maar op dat punt afgeknipt en hij loopt weer opnieuw uit.
nu keek ik vanmorgen eens in het voortuintje waar de caryopteris divaricata (de plant waarvan mike dacht dat het een winterharde clerodendron is) mooi aan het uitlopen is, en daar is ene stengel helemaal doorgeknaagd en de ander bijna ! even verderop is een vernielde vingerhoedsplant. ditzelfde gebeurde vorig zomer meerdere malen met de D.mertonensis in de achtertuin. precies de bloei-aar finaal weggebroken. dit is geen werk van katten, dat weet ik wel zeker. ik heb er nu slakkenkorrels bijgegooid. iets wat ik uiterst zelden doe. morgen zal ik de digitalis opkallevateren en er een constructie omheen fabrieken van draadgaas of zo. meestel gebruik ik voor zoiets een omgekeerde hanging basket, maar dan kan hij niet de hoogte in.
dit is de gemberplant
dit is de caryopteris
en dit is de digitalis.
hebben jullie ook al eens zoiets raars meegemaakt. ik in al mijn tuinjaren nog nooit.