opnieuw:zaden en zaailingen

• luut van wijk

Bij het zaaien van planten is het belangrijk om je tevoren goed te orienteren: zijn de zaden lichtkiemers of koudekiemers enz; wat is de minimumtemperatuur om te zaaien en op te kweken en hoe bereik je dat;;wanneer moet je ze gaan afharden; wat zijn de natuurlijke vijanden; hoe bescherm je ze;wat doe je aan preventie aan de leefomgeving van de vaak jonge planten en nog veel meer.

Dat geldt ook voor planten die je.bv via een tuincentrum,koopt.

Als je,bv, een delphinium-ridderspoor ,ergens koopt en ze in de volle grond zet,heb je een grote kans dat je de dag na het planten een leeggevreten plant aantreft;

Ruim tevoren inforrmatie opzoeken - en eventueel tevoren beschermende maatregelen nemen,-kan je al veel ellende besparen.

Ook begin ik,als het in februari of maart al zacht is, met de bestrijding van de kleine naaktslakken.

Voorlpig tot zover, Luut

• evelynh

Beste Luut,

Ik zoek voor mijn gevoel heel erg veel op op internet en verdiep me echt wel in mijn plantjes, maar wat je precies bedoelt met een leeggevreten ridderspoor snap ik niet, heb er ook nog nooit wat over gelezen als ik riddersporen aan het googlen ben. Mag ik je dan ook vragen wat er voor voorbereidingen getroffen moeten worden? Of wellicht weten meer mensen dit en kunnen ze me adviseren? ( oh ja moet nog even vermelden dat mijn zaadjes toch opkomen>:D< , zie eerder onderwerp/vraag van mij.

Evelyn

• anneke Im

Evelynh

Luut bedoelt dat je eeerst je zelf goed moet verdiepen door vooraf te lezen hoe een plant zich gedraagd en groeit en of die gevoelig is voor slakken / natte grond of droge/zure grond enz

Nou is het wel slakken zijn gek op jonge blaadjes maar nog meer insecten doen bladeren aanvreten oorwormen rupsen .

hosta,s bv zeer slak gevoelig ook Riddersporen en zo zijn er meer planten. Cocos vezels of fijne kiezelsteentjes om de planten doen, helpen wel tegen slakken.!.

Zelf werk ik sinds vorig jaar met koperband te bestellen bij. tuinadvies BE werkt inderdaad Rringen van plastik met koperband aan de bovenkant van de ring ,om de plant in de volle grond en ook om de potten doe ik het .

hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen

succes Anneke

• evelynh

Heel duidelijk >:D< dank!!

Wat een weer vandaag hè? Waren van het weekend een paar dagen in de biesbosch en wat hebben we het getroffen in vergelijking met vandaag, het waait regent en hagelt hier de hele dag maar door……morgen wordt het weer wat beter gelukkig en kan ik mijn nieuw aangeschafte dahlia bollen gaan planten ( kan niet wachten :D)

Fijne dag allen,

Evelyn

• maria

Ik heb dat koperband ook geprobeerd rondom potten met hosta's. Maar ik had niet de indruk dat de slakken er van onder de indruk waren.Aan het einde van de zomer waren vorig jaar een groot deel van de hostabladeren skeletjes geworden.

Nu ik er over nadenk geloof ik dat die slakken gewoon via de ontwateringsgaten in de potten naar boven kruipen en dus het koperband rondom de pot niet tegenkomen

Wat is jullie ervaring?

• anneke Im

Maria

Bij mijn potten heb ik schotels en daar komen zij niet door,

maar waar ik koperband om heen doe in de volle grond rondom de planten ook geen last van slakken .

Gisteren was Loes hier en waren ook even in de tuin aan het kijken kwamen wij bij mijn plastik kasje waar ik de stekken in heb staan. Hebben wij 7 grote huisjes slakken .gevonden .

terwijl wij maandag nog het kasje helemaal na gekeken hadden en stevig alles vast gezet van wege de wind .1 pot met cosmea stekjes helemaal op gevreten ..en ze stonden er zo mooi bij !

Vertelde het aan mijn man toen hij thuis kwam, die heeft vandaag ,een plank met ombouwerop voor het kasje gemaakt en 4 wieltjes met rem er onder gemaakt. Kasje staat nu hoger 10 cm van de grond.

om de ombouw dat koper band gedaan

hoop dat dit helpt.

Maandag avond rond 22.00uur is mijn man nog op slakkenjacht geweest in de tuin hij moest de buitenlamp nog aan zetten die op een tijdschakelaar gaat maar had die stekker er even uit gehaald en vergeten er weer in te doen en trapte zo op twee slakken en heeft er nog een paar eruit gehaald .

groeten Anneke

.

• loes

ik ontdekte vanmiddag ook weer een aangevreten stengel. vlakbij de caryopteris van zondag. deze keer een bloemstengel van de lewisia. ik dacht, goh wat hangt dat bloemknopje er zielig bij en toen ik het aanraakte brak het laatste draadje. dus ook weer op dezelfde hoogte. mysterieus hier geen slak te bekennen.

bij anneke in het kasje was inderdaad een triest gezicht -al die kaalgevreten stengeltjes. is het geen kou, storm of hagel die onze planten parten spelen, worden ze wel weggewerkt door ongedierte. maar och, die beestjes zullen ook wel zo hun doel hebben in de voedselketen. we gaan gewoon vrolijk verder. de milde winter heeft gezorgd voor veel mooie planten die al goed ontwikkeld zijn, dus dat geeft toch ook weer een fijn gevoel.