Hoi Loes,
Ik heb ze niet gezaaid, - bewaar ze voor in Portugal. Hier in het noordwesten word het toch nooit wat met tomaten. Seizoen te kort en te koud. Uitzondering was 2003, maar dit schijnt maar eens in de 172 jaar voor te komen. Dus ik verspil de zaden niet en bewaar ze voor later. In de koelkast bewaard blijft de kiemkracht vele jaren op peil.
Ben idd heel erg druk met tuinzaken, met name verspenen en verpotten. De kwekerij is inmiddels goed gevuld en verder kiemde alles voorspoedig. Behalve de Dyplocylus palmatus. Geen 1 opgekomen! Het is hier gewoon te koud voor dit soort planten! Helaas zijn ook al mijn afleggers van de Rehmannia overleden en ook de moederplant. Balen. Vond het een prachtige plant. Indertijd van jou gekregen. Snap het eigenlijk niet, want de winter was niet al te koud en ze hadden het in de kas makkelijk moeten redden. Maar ondanks droog houden zijn ze allemaal verrot.
Verder barst ik inmiddels van de Rhodochitons, Eccremocarpussen, Asarina's e.d., want die waren allemaal massaal opgekomen. En ook de overgehouden exemplaren van vorig jaar hebben het allemaal overleeft en doen het prima. 3 Eccremocarpussen, die gewoon buiten overwinterd hebben op de plek waar ze stonden vorige zomer, zijn zelfs al in volle bloei. In april!
Van de week een bloeiende protea gekocht. Kon het niet laten. Was wel prijzig. In ZA is het gewoon een soort onkruid. Me verdiept in de juiste behandeling en ze blijken lichtzure, zanderige, heel goed doorlatende grond nodig te hebben en dood te gaan door kraanwater. Dus een grondmengsel gemaakt van cactusaarde, vermengd met Anthiriumgrond, wat turfmolm en perliet. En verder krijgen ze alleen regenwater en minimaal mest. Dan moet het goed gaan, toch?
Zie ik je weer eens dit seizoen? Zou ik erg leuk vinden!
Groetjes, Mike