voor mike

• loes

ik weet dat je deze dagen heel druk bent met tuinzaken, maar mischien lees je hier af en toe wel even mee.

heb je de spaanse tomaten al gezaaid - de tomates de penjar.

mijn vriendin uit spanje is nu weer hier en ik had haar gevraagd voor mij ook wat zaad te kopen. ze zei dat het iets specifieks is van catalonie en zij woont in galicie. nu vond ze voor mij een zakje zaad van tomates de colgar. ook bijzonder. groeit in grote trossen en die pluk je ook halfrijp om ze daarna in (bijv) de schuur op te hangen en al rijpend pluk je ze dan. hoe langer ze hangen, hoe lekkerder.

ik heb de zaadjes snel gezaaid en hoop dat de zomer lang en warm wordt !!

• mike

Hoi Loes,

Ik heb ze niet gezaaid, - bewaar ze voor in Portugal. Hier in het noordwesten word het toch nooit wat met tomaten. Seizoen te kort en te koud. Uitzondering was 2003, maar dit schijnt maar eens in de 172 jaar voor te komen. Dus ik verspil de zaden niet en bewaar ze voor later. In de koelkast bewaard blijft de kiemkracht vele jaren op peil.

Ben idd heel erg druk met tuinzaken, met name verspenen en verpotten. De kwekerij is inmiddels goed gevuld en verder kiemde alles voorspoedig. Behalve de Dyplocylus palmatus. Geen 1 opgekomen! Het is hier gewoon te koud voor dit soort planten! Helaas zijn ook al mijn afleggers van de Rehmannia overleden en ook de moederplant. Balen. Vond het een prachtige plant. Indertijd van jou gekregen. Snap het eigenlijk niet, want de winter was niet al te koud en ze hadden het in de kas makkelijk moeten redden. Maar ondanks droog houden zijn ze allemaal verrot.

Verder barst ik inmiddels van de Rhodochitons, Eccremocarpussen, Asarina's e.d., want die waren allemaal massaal opgekomen. En ook de overgehouden exemplaren van vorig jaar hebben het allemaal overleeft en doen het prima. 3 Eccremocarpussen, die gewoon buiten overwinterd hebben op de plek waar ze stonden vorige zomer, zijn zelfs al in volle bloei. In april!

Van de week een bloeiende protea gekocht. Kon het niet laten. Was wel prijzig. In ZA is het gewoon een soort onkruid. Me verdiept in de juiste behandeling en ze blijken lichtzure, zanderige, heel goed doorlatende grond nodig te hebben en dood te gaan door kraanwater. Dus een grondmengsel gemaakt van cactusaarde, vermengd met Anthiriumgrond, wat turfmolm en perliet. En verder krijgen ze alleen regenwater en minimaal mest. Dan moet het goed gaan, toch?

Zie ik je weer eens dit seizoen? Zou ik erg leuk vinden!

Groetjes, Mike

• Paula

Klinkt heel spannend Loes. Hou je ons op de hoogte van de vorderingen en of ze zo lekker zijn als beloofd natuurlijk. Hihi

Paula

• anneke Im

Loes zet je tomaten plant maar bij het zitje dan kan ik ze proeven voor Paula hahaha .Fijn dat ik dicht bij woon maar niet vallen he???neem mijn steungenoot mee

Mike die van mij zijn ook 30cm hoog ze gaan als een speer straks zit mijn raam helemaal met gloriasabloemen iedereen die binnen komt vraagt wat is dat nou .

Ik zeg steeds wacht maar tot ze in bloei staan ze heten gloriosa.

klinkt leuk zeggen ze dan.

Vorig jaar hebben ze wel gebloeid maar niet uitbundig .toen had ik ze tegen de zuid muur buiten gezet..

Nou ga ik het maar zoals loes doen een bescherming omheen .

fijn weekend gr Anneke

• loes

Paula, de tomatenzaadjes uit spanje zijn zeker bijzonder. tenminste als ze doen wat er beloofd wordt. dat zal nog moeten blijken. het bijzondere eraan is dat ze onrijp geplukt kunnen worden (in trossen) en dan op een beschut plekje (zelfs in de schuur of kelder) verder rijpen. kan dus nog wel even duren. google eens met tomates de penjar en ook colgar en de afbeeldingen. alleen dat is al een feest ! wij staan dan wel bekend als het tomatenland - althans zo wordt ons voorgehouden - maar veel smaak zit er aan die kastomaten niet. kan ook niet want alles wordt in blokjes steenwol en met afgemeten mest, de “grond” uit gestampt. zal ook wel niet anders kunnen om het rendabel te maken.

mike, wat jammer dat jouw rehmannia planten ter ziele zijn. ik ken het probleem van te veel vocht. je bent toch geneigd om drinken te geven, maar de planten hebben dat eigenlijk niet nodig. mijn dilemma is altijd onze afwezigheid in feb/mrt, maar ook dan is mijn gedachte “er gaan meer planten dood aan te veel water dan te weinig”. toen wij op 10/3 thuiskwamen was het zomers warm en ik heb de koffers neergezet en gelijk doorgelopen om water te geven. de volgende dag nog met een beetje mest erbij en ik ben rijkelijk beloond. de congolese impatiens staat al flink uit te lopen. ik was bezorgd om de iochroma australe. bleef maar een kale stam. gelukkig 2 goede stekken en anneke de derde. maar vorige week verschenen er ineens allemaal groene puntjes en voila - hij gaat goed. de salvia die ik laatst van je kreeg met die lange blauwe bloemen(leucanthe) heeft de hele winter gewoon in mijn voortuintje door staan bloeien. hij moet hoog staan en was daarom met iedere storm van zijn stoeltje gewaaid en weer een paar takken kwijt, maar hij bleef stug doorbloeien. nu wat gefatsoeneerd en klaar voor weer een lange zomer bloeiplezier.

mijn rehmannia nu voor het eerst in grote potten laten staan. niets teruggesnoeid en hij staat er prachtig bij. ik zal vandaag eens kijken of ik nog wat jonge planten weg kan halen. die krijg je dan mettertijd, maar Tinto heeft ze ook hoor. daar kwam deze moederplant vandaan. die had ik destijds in de tuin gezet en daar kwamen toen zo ongelooflijk veel jonge plantjes vanaf. jammer dat zij stoppen met Morning Glory. hopelijk gaan de opvolgers op dezelfde voet verder. mijn doel is om deze zomer bij de hessenhof een winterharde rehmannia te kopen. de henryi. het is toch de soort plant die mij het meest aanspreekt.

o ja, over de protea. natuurlijk groeit hij als onkruid in en rond kaapstad. je ziet ze eigenlijk nooit in tuinen. alleen bij iemand die op een plaats woont waar ze van nature voorkomen en de tuin dan ook natuurlijk ingericht heeft. het tekort aan water noodzaakt mensen om steeds vaker alleen inheemse planten te gebruiken. ik denk dat je grondmengsel goed zal werken, maar verwen de plant zeker niet met mest en te veel water.

grts en een fijne dag