een fresia in mijn tuin.

• anja

Wat grappig ik heb een fresia in mijn tuin jaren geleden een keer geplant.

Zie ik vreemde stengeltjes uit de grond komen en dacht laat maar staan.

nooit meer aan die fresia's gedacht.

vind ik toch leuk.

• maria

JA, leuk is dat zulke verrassingen! Dat is dan ook één van de redenen waarom ik mijn tuin niet “netjes ”onderhoud (= alles op een van tevoren bedachte plaats, op hoogte, op kleur enz.)

Hier begint nu het staartje van de lente, nl. het phaeumfeestje, overal bloeiende ger.phaeum, boshyacinthen, blue bells e.d. Die mogen zich van mij vrij vermeerderen

• loes

freesia, een prachtige bloem. ik zag op een van de tuinprgramma's een nieuw soort en had me al voorgenomen die volgend jaar hier te laten pronken.

maria, ik heb gisteren de blue bells zachtjes verwenst. in een normaal tuinjaar ben ik blij dat ze er zijn, maar nu er zoveel andere planten al aan adem proberen te komen, wordt het dringen. en de pollen nemen best veel ruimte in. ieder jaar probeer ik wat bollen te verwijderen, maar het lijkt wel of ze steeds dieper in de aarde wegkruipen. ik heb nu het groen maar weggetrokken en de bloemetjes in een vaasje gezet. maar er staan er nog genoeg hoor en ik vindt ze prachtig.

• maria

Je schrijft over pollen.Dan zijn het volgens mij spaanse boshyacinthen en niet de echte blue bels (hazenklokjes), die hebben een veel lossere groei. Maar beide zaaien zich hier gelukkig goed uit, ik ben er dol op

• martine

ja, die paarse boshyacinthen( overigens heb ik ook ineens een paar bossen roze ertussen gekregen, kan dat zomaar? ) dat zijn woestelingen zeg, ik moet ze ook elk jaar wat terugroepen. Ook de vergeetmijnietjes hebben nu mijn halve tuin ingepikt, maar die laten zich makkelijk genoeg verwijderen en overigens heb ik daar ook roze vergeet mijnietjes tussen gekregen, grappig he?

• boerderij bert

Ik heb 25 jaar bij een freesiateler en exporteur gewerkt. Weliswaar op kantoor maar ik kwam ook wel in de kassen.

Wij hebben diverse nieuwe soorten in de handel gebracht.

Maar het veredelen gaat wel erg snel tegenwoordig.

Nog steeds vind freesia's prachtige bloemen.

Ook was er een kas met 3000 gloriosa voor export naar een klooster in Zwitserland.

“Jeugdherinneringen”van een oude man in de aow.

• loes

de vergeet-mij-niet houdt ik hier ook tot een minimum. begint leuk klein maar uiteindelijk veel te overheersend en ook wordt hij hier plakkerig, vol luis en lelijk. mischien te warm en beschut. jaren terug heb ik het amerikaanse vergeet-mij-nietje binnengehaald en dat is een geweldig plantje. klein, groenblijvend met nu een prachtige bos blauwe bloemetjes. de omphalodes cappadocica heb ik in 2 varianten - de gewone blauwe en de starry eyes met wit. hij vermenigvuldigd zich op de eoa manier heel langzaam maar het plantje is zo klein dat het nooit in de weg staat. echt een aanrader.